4 effektive måder at fundraise via sms

96% af alle danskere ejer en mobiltelefon, og derfor er det oplagt at tænke sms'er ind i din fundraising. Hvis din organisation ikke allerede bruger sms'er til fundraising, bør du måske stoppe op og overveje hvorfor.

Af Jasmin Haddad, Juniorkonsulent, og Kim Skytte Graae, Seniorkonsulent i digital fundraising

Vil du gerne i gang med at fundraise via sms? Så læs her vores 4 forslag til, hvordan du kan bruge det som en del af din fundraising.

1. Brug sms-kampagner som kommunikationskanal

Amnesty, Mellemfolkeligt Samvirke, Sex og Samfund og Dyrenes Beskyttelse laver alle masseudsendelser gennem sms’er og er nogle af mestrene inden for sms-marketing. De kobler sig ofte på en aktuel sag, mærkedag eller kampagne, og med korte, præcise tekster engagerer de deres medlemmer. Det er en nærværende, aktuel kommunikation, som rammer rent. 

Det er ofte en fordel at udvælge mindre målgrupper, som skal modtage sms’en. Den kan fungere som et supplement og/eller opfølgning på en e-mail udsendelse, og tilpasses målgruppen.

Tina Engberg, Engagement og fundraisingchef hos Dyrenes beskyttelse, fortæller bl.a. hvilke fordele, der er ved at fundraise via sms:

“Brugen af sms’er til fundraising kan målrettes mange formål, og det er en stor fordel for organisationer, som os, der arbejder med mange formål – vi beskæftiger os med alt fra kattekillinger, over elefanter og landbrugsdyr, til mink og forsøgsdyr. Vi arbejder altid med forskellige keywords i de forskellige kampagner – også forskellige keywords til forskellige internater og medier. Det er derfor en fordel at have sin egen sms kode, så vi frit kan vælge de keywords, der passer til appellen, uden at andre organisationer har snuppet det først.”

For alle organisationer gælder det, at sms-donationer kan bruges i en kombination af telemarketing og en god database. Målet er ikke kun en enkelt donation, men en fastholdelse, hvervning og opgradering.

Foto: Robin Worrall, Unsplash
Foto: Robin Worrall, Unsplash

2. Få flere medlemmer via sms 

En anden måde du kan bruge sms’er på er til at mobilisere frivillige. På den måde fungerer sms’er som et godt alternativ til QR-koder. Dansk Søredningsselskab har eksempelvis frivillige, som går rundt ved havnen og spørger, om sejlerne er medlemmer. Hvis ikke, så kan de tilmeldes med det samme. I denne case har de ikke deres computere på sig, men en ting er sikkert: Mobiltelefonerne er altid med.

Hvis du selv har lyst til at prøve, kan du sende DSRS til 1217, og se hvordan det virker. Det er gratis, indtil du swiper til højre med MobilePay.

3. Brug sms’er til dine TV-indsamlinger

Sms’er er kongen af TV-indsamlinger. Med en hurtig sms kan man både støtte en god sag og vinde en bil. Sms-donationer er den primære donationskanal for givere til store TV-indsamlinger som f.eks. Danmarks Indsamling. Danskerne er vilde med denne støttemulighed, da det er nemt og tilgængeligt.

Det kræver dog et massivt medietryk, hvorfor ikke alle har denne indsamlingsmulighed.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

4. Brug mikrodonationer til leadgenerering 

Det er nemt at give en overtakseret sms – man kan eksempelvis donere en kylling til påske for 20 kroner hos Folkekirkens Nødhjælp. Sms’en bruges her som konverteringsmedie frem for et kommunikationsmedie – og det er effektivt. Du kan se pågældende reklame her. 

Denne strategi er særligt effektiv, hvis I som organisationen formår at ramme en ny målgruppe. Derfor er det en effektiv måde at få kontakt til nye givere. Fordelen ved mikrodonationer er, at donationen giver permission til, at man må ringe og spørge om et fast bidrag fra giveren.

Fordele ved at fundraise via sms:

  • Sms’er kan både bruges som en kommunikationskanal og donationskanal
  • Sms’er bliver læst – over 90% danskere læser deres beskeder
  • Reminder-sms’er ses som en service
  • Sms-donationer giver dig permission til at kontakte giveren igen

Ulemper ved at fundraise via sms:

  • Sms’er koster penge: Ca. 30 øre pr. 160 tegn. 
  • Sms-donationer skal være faste beløb, hvorfor givere ikke selv kan vælge, hvor meget de vil donere
  • Sms-håndtering uden integration af medlemsdatabase giver dataproblemer

Er du en lille organisation? Så kan du stadig være med

Tidligere har sms-udsendelser primært været for de store organisationer, men i takt med at systemer som OnlineFundraising er blevet mere udbredt, er det blevet nemmere for de mindre organisationer også at være med på sms-bølgen.

Det er dog vigtigt at overveje, hvordan du vil bruge sms’er i din organisation, da sms’er sjældent kan stå alene som betalingsmiddel. Du kan derfor se det som et værktøj i kombination med dine andre indsamlingskanaler.  

Vil du gerne vide mere?

OnlineFundraising hjælper mere end 150 danske organisationer og håndterede i 2021 mere end 500 mio. donationer. Sms-udsendelser og håndtering af sms-donationer er indbygget i betalings- og abonnementsværktøjet hos OnlineFundraising. Vi løser derfor også den tredje ulempe, “sms-håndtering uden integration af medlemsdatabase giver dataproblemer” gennem vores digitale fundraisingsystem. 

Hvis du vil høre mere om Danmarks bedste standardløsning til indsamlingsorganisationer, medlemsforeninger og politiske partier, så tag kontakt til Kim Skytte på kim@onlinefundraising.dk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik