Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Betalingsservice og SCA

Opdateret 11. september 2019

Ifølge en præcisering fra EBA (European Banking Authority) er det ikke et krav, at betalingsaftaler med Betalingsservice, som I indgår direkte med giveren (fx gennem en OnlineFundraising-formular), skal oprettes med stærk kundevalidering (SCA) efter 14. september 2019, som det ellers var meldt ud.

Ændringer i eksisterende Betalingsservice-aftaler vil heller ikke kræve SCA pr. 14. september.

Hvad betyder det?

Det betyder, at det stadig efter 14. september, hvor kravet om SCA var varslet til at skulle træde i kraft, er muligt at oprette Betalingsserviceaftaler ved at tage imod reg. og kontonr. og indsende 0605-filer.

For mange organisationer vil dette formentlig komme som en lettelse, da kravet om SCA stod til at ændre arbejdsgange. Selvom gode, sikrere digitale løsninger er på vej, var kravet også kilde til bekymring, f.eks. for hvordan dette nye krav ville påvirke muligheden for at nå ud til det ikke digitalt indfødte segment.

Betyder udmeldingen så, at I som indsamlingsorganisation bare kan ånde lettet op og fortsætte uforstyrret som hidtil?

Se det som et pusterum

Kravet om SCA er et symptom på en større samfundsudvikling, der går mod at mindske risikoen for misbrug og imødekomme et behov for og en efterspørgsel efter øget data- og kundesikkerhed. Denne samfundsudvikling stopper ikke, fordi SCA ikke skal håndhæves hos Betalingsservice i denne omgang.

Vi anbefaler derfor blot at se dette som et pusterum, hvor I har mere tid til at træffe langsigtede beslutninger for, hvordan oprettelse af betalingsaftaler bedst håndteres på sigt.

Vi anbefaler, at man som organisation bevæger sig væk fra at oprette aftaler ved blot at tage imod reg. og kontonr., da tendensen i markedet og nye regler vil skubbe i den retning alligevel. I stedet for at vente til en ny deadline, så overvej, om I ikke i stedet skulle bruge den ekstra tid til at komme godt med.

Hvilke konsekvenser har det for OnlineFundraising-kunder? 

Læs her, hvad det betyder for dig som er OnlineFundraising-kunde:

  1. Alt der omhandler dispensation og udsættelse af SCA-krav er ikke længere er relevant. Alle har på sin vis fået udsættelse på ubestemt tid.
  2. De nye måder at onboarde Betalingsservice-aftaler vil stadig blive understøttet af OnlineFundraising, herunder Betalingsservice-app’en, som bl.a. kan ses demonstreret d. 19. september på ISOBRO’s medlemsmøde med Betalingsservice.
  3. OnlineFundraising udvikler en model for oprettelse af Betalingsservice-aftaler – hvor organisationen selv vælger, hvilke af følgende tre muligheder der skal være til stede:
    A. Oprettelse af Betalingsservice-aftaler med indtastning af reg. og kontonr.
    B. Oprettelse med Nem-ID og validering af reg. og kontonr.
    C. Oprettelse igennem Betalingsservice-app’en med validering af reg. og kontonr. samt mulighed for straksbetalinger.
  4. Ønsker du som organisation kun at bruge mulighed A, vil dette ikke anses som brug af OnlineFundraising til Betalingsservice og derfor ikke koste penge. Bemærk, at ønsker du denne mulighed, skal du gøre opmærksom på det.
  5. Vi anbefaler, at man som organisation bevæger sig væk fra mulighed A, da tendensen i markedet og nye regler vil skubbe i den retning alligevel. Så fremfor at vente til en ny deadline, så brug den ekstra tid til at komme godt med.

BS-app – hvad er det?

Der refereres løbende til en BS app, som I måske ikke har hørt om. Det er app’en fra Betalingsservice, som vil kunne bruges til at oprette betalingsservice-aftaler. Pt. er funktionaliteten på vej i en offentlig pilottest, som Fundraisingbureauet deltager i. Så snart, den er live, linker vi til det her.

 

OnlineFundraising landingpage

 

Priser

BS-appen bliver en del af Betalingsservices udbud af muligheder for at benytte Betalingsservice. Der er derfor ikke nogen omkostninger (vi ved om) forbundet med brugen. Det bliver også muligt at lave enkeltbetalinger gennem app’en, og hermed vil der som altid være transaktionsomkostninger forbundet.

NemID-validering koster penge pr. login, og der vil derfor være omkostninger forbundet ved at bruge denne løsning. De eksakte priser er vi ikke klar med endnu, men vi slås som altid for at holde omkostninger nede.

Bruger I OnlineFundraising til at oprette betalingsservice-aftaler, er disse nye funktionaliteter en del af jeres eksisterende abonnement og vil blive tilgængelige i takt med, at de er færdigtudviklet, og I opdateres til nyeste version af OnlineFundraising. Hvis du har spørgsmål hertil, så tag gerne kontakt på support@onlinefundraising.dk

Hvis du gerne vil høre mere om OnlineFundraising, så tag kontakt på stephan@fundraisingbureauet.dk.