Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Betalingsservice og SCA

Opdateret 5 juli. Betalingsservice har udsendt en mail med annonceringen af lukning af 605 filen fra 14 september. Nedenstående er stadig gældende, og vi anbefaler som NGO at søge dispensation som beskrevet her.

Betalingsaftaler skal oprettes med stærk kundeidentifikation (SCA) under den nye lovgivning (PSD2), der træder i kraft d. 14 september. Det rammer alle betalingskanaler, hvor I har faste betalingsaftaler og ønsker at starte flere.

Med Betalingsservice er flere arbejdsgange for oprettelse båret af organisationen selv eller dens samarbejdspartnere. Derfor gennemgår vi de arbejdsgange, som bliver påvirket, og viser, hvordan det kan løses. Som OnlineFundraising-kunde er der kun få ting, I selv skal gøre, og dem gennemgår vi også.

Tag kontakt til Betalingsservice for en handlingsplan

Sammen med Betalingsservice kan I udarbejde en handlingsplan. Alternativet er, at jeres mulighed for at oprette aftaler (605 filen) suspenderes, indtil I er klar.

Fundraisingbureauet og Betalingssservice er i løbende dialog, hvilket sikrer, at OnlineFundraisings arbejdsgange som her beskrevet er fuldt compliant.

BS-app – hvad er det?

Der refereres løbende til en BS app, som I måske ikke har hørt om. Det er app’en fra Betalingsservice, som vil kunne bruges til at oprette betalingsservice-aftaler. Pt. er funktionaliteten på vej i en offentlig pilottest, som Fundraisingbureauet deltager i. Så snart, den er live, linker vi til det her.

 

OnlineFundraising landingpage

 

Arbejdsgange der bliver påvirket

Tilmelding på nettet

Før

  1. Kunde skriver reg., kontonr. og cpr i en sikker formular.

Efter

A. Kunde tilmelder sig med BS-app
B. Kunde skriver reg., kontonr. og cpr, og validerer sin identitet med NemID, som hører til det brugte cpr-nr.

Tilmelding over telefonen (telemarketing)

Før

  • A. Kunde oplyser reg., kontonr. og cpr.
  • B. Kunde får tilsendt link til formular hvor de udfylder reg., kontonr. og cpr i en sikker formular.

Efter

  • A. Kunde modtager notifikation i  BS-app
  • B. Kunde får tilsendt link til BS landingpage, hvor de skriver reg., kontonr. og cpr, og validerer sin identitet med NemID, som hører til det brugte cpr-nr.

I B’s tilfælde skal det dokumenteres, at aftalen er indgået med stærk validering i 13 mdr. Det gør OnlineFundraising for dig.

Tilmelding ved fysisk møde

Før

  1. Kunde udfylder papir med reg., kontonr. og cpr. og giver det til repræsentant fra organisationen.

Efter

  • A. Repræsentant modtager reg., kontonr. og cpr. Herefter skal pas eller kørekort fremvises, og fx kørekortnr. dokumenteres og gemmes.
  • B. Repræsentant håndterer tablet med formular og
    • 1) Kunde modtager notifikation i  BS-app, eller
    • 2) Kunde får tilsendt link til BS landingpage, hvor de skriver reg., kontonr. og cpr og validerer deres identitet med Nemid, som hører til det brugte cpr-nr.
  • C. Kunde føres til online formular hurtigst muligt, fx igennem
    • SMS’e [keyword] til 1272, hvorefter svar-sms indeholder link til formular
    • Nem URL benyttes, fx tilmeld.org.dk, som redirecter til formular. I begge tilfælde vælger kunden selv imellem BS-app og NemID-validering.

Hos Fundraisingbureauet anbefaler vi ikke A, og vi forventer ikke at understøtte en sådan arbejdsgang, da den er besværlig, og intentionen om at checke for identitet er svær at håndhæve fra vores side.

Hvad skal I som organisation gøre?

Hvis I bruger OnlineFundraising, skal I ikke gøre noget set fra et teknisk synspunkt. OnlineFundraising integrerer med BS-app og NemID, udvikler landingpage og gør det tilgængeligt i dine eksisterende formularer.

Men I skal fortælle Betalingsservice, at I vil håndtere tilmeldinger på denne måde. Ønsker du ikke at bruge OnlineFundraising som løsning, kan du ligeledes kontakte NETS og forklare hvad din løsning for at blive compliant ellers er. Som NGO kan du fx tage fat i:

Lars Herforth
Key Account Manager
Lherf@nets.eu
Tlf: 44 89 22 77

Mere info

I kan læse mere direkte fra Betalingsservice på: https://www.betalingsservice.dk/erhverv/bs-aendring

Priser

BS-appen bliver en del af Betalingsservices udbud af muligheder for at benytte Betalingsservice. Der er derfor ikke nogen omkostninger (vi ved om) forbundet med brugen. Det bliver også muligt at lave enkeltbetalinger gennem app’en, og hermed vil der som altid være transaktionsomkostninger forbundet.

NemID-validering koster penge pr. login, og der vil derfor være omkostninger forbundet ved at bruge denne løsning. De eksakte priser er vi ikke klar med endnu, men vi slås som altid for at holde omkostninger nede.

Er I OnlineFundraising-kunde, er disse nye funktionaliteter en del af jeres eksisterende abonnement og vil blive tilgængelige i takt med, at de er færdigtudviklet, og I opdateres til nyeste version af OnlineFundraising. Hvis du har spørgsmål hertil, så tag gerne kontakt på support@onlinefundraising.dk

Hvis du gerne vil høre mere om OnlineFundraising, så tag kontakt på stephan@fundraisingbureauet.dk.