Bedre udnyttelse af dine formularer med forudfyldte felter

Genbrug er godt, test er vigtigt, og det optimale donorflow er essentielt. Tre skønne ønsker, som alt sammen kan løses med én funktion: Forudfyldte felter. Lad os kigge lidt mere på dette fundraising-Kinderæg. 

Hvad betyder “forudfyldte felter”?

Forudfylte felter skal her forstås i ordets bredeste forstand. Hver formular består af en række felter, hvor nogle er synlige, andre ikke. Et synligt felt kan være beløb, betalingsmetode og donors fornavn. Et skjult felt kan være kampagnekode, typen af donation (enkelt/fast) eller frekvens på betalingen.

Alle felter kan i princippet forudfyldes. Lad os kigge på et par scenarier. 

Forudfyld donors oplysninger

Du sender en e-appel til din donorbase, hvor du beder dem donere til en særlig sag. Når donor klikker på linket, guides vedkommende ind til hjemmesiden, hvor formularen er forudfyldt med donors data (fornavn, efternavn, e-mail og telefonnummer). Her skal donor blot vælge beløb og evt, betalingsmetode, og så er vi i mål. Et enkelt, smidigt forløb, hvor vi reducerer friktion for donor – og dermed formentlig øger konvertering.

Teknikken bag er ikke så kompleks. Alle de e-mail platforme, vi kender, kan flette donors data ind som såkaldte argumenter på et link. Det betyder, at du tilføjer ekstra information til linket, så hvert link bliver unikt. Det eneste, du skal have styr på er, hvad feltet hedder i henholdsvis din e-mail løsning og i formularen, så data trækkes fra korrekt felt og flettes ind korrekt i formularen. 

Flettefelter - eksempel hos FKN

Guides

Du finder en guide til flettefelter i OnlineFundraising her.

Bruger du Mailchimp, findes guiden til “merge tags” her, mens guiden til HeyLoyalty brugere findes her. Bruger du Agillic, ClickDimensions eller lignende? Så kontakt evt supporten for hjælp, da navngivning af felter varierer mere her. 

I eksemplet ovenfor fletter du synlige data ind. Men det kan også være data, som flettes ind i felter, der er skjulte for donor. Du kan f.eks. flette målgruppen ind i et skjult felt, så du lettere kan sammenligne konverteringer bagefter.

På denne måde kan du f.eks. teste, om det giver flest konverteringer når knappen er blå eller rød, om billedet af barnet eller moderen fungerer bedst, eller om leads, donorer eller faste støtter driver flest konverteringer. Du kan selvfølgelig aflæse kliks i nyhedsbrevet – men reelle konverteringer er jo det bedste.

I så fald opretter du et skjult såkaldt custom felt, som du selv navngiver, og fletter data på samme vis som med fornavn osv. Vær opmærksom på, at custom felter i udgangspunktet ikke overføres til CRM, så du skal selv eksportere og analysere data.

Hvad med DM?

Jamen her kan funktionen faktisk også bruges, på to forskellige måder.

Test QR koden med flet på data

Vil du flette data på donor selv (f.eks. fornavn), skal du bruge et unikt link, som kan “vises” i donors brev. Det kan gøres med en QR-kode, og her kan de fleste printbureauer godt lege med. Så kan donor scanne koden på sit brev og få en unik formular med navn og beløb. 

Vil du derimod kun tilpasse beløb, formål, frekvens eller lignende for en hel gruppe modtagere, kan du nøjes med én formular og en række redirects.
Logikken er her, at du opretter en “pæn” og læsbar url til hver gruppe af donorer. Så “minhjemmeside.dk/doner200” vil redirecte donor ind til kampagnesiden, hvor beløbet i url’en er forudfyldt til 200 kroner. En anden gruppe modtagere får så “minhjemmeside.dk/doner600”, hvor er redirect leder dem ind til samme kampagneside, men med 600 kroner som forudfyldt beløb.
Der er selvfølgelig ingen krav om at den pæne url indeholder beløb – det kan lige så godt være minhjemmeside.dk/friskvand eller lignende, som passer ind i dit budskab.

Manipulér formularens indstillinger

Som nævnt kan logikken bag forudfyldte felter også bruges til at tilpasse formularen, så den kan bruges til flere formål. Du kan f.eks. tilpasse, om enkelt eller fast støtte er det primære valg, når formularen vises. Så kan du bruge den samme formular til leads og eksisterende donorer, hvor leads opfordres til fast støtte, mens eksisterende får mulighed for enkeltdonationer. 

En anden mulighed er at forudfylde det formål (purpose), formularen bruger. Nogle organisationer vælger at genbruge den samme formular, så de i stedet tilføjer et nyt purpose pr kampagne. Så bruges forudfyldning til at sikre, at donationen bogføres korrekt & donor får korrekt kommunikation. Der er fordele og ulemper ved denne metode, så ræk evt. ud til supporten, hvis du har brug for rådgivning. 

Forudfyld felter med beløb

Du kan også ændre på beløbet ved hjælp af logikken. Det betyder, at du kan teste to forskellige sæt annoncer op imod hinanden, hvor du tester på konverteringer i forhold til beløb. Her kan du vælge at låse feltet – det betyder, at donor ikke kan ændre på beløbet efterfølgende. Se mere i supportartiklen

Beløbet går til - Dyrenes beskyttelse

Test, test, test

Uanset formålet skal du altid teste, at dit flow virker i praksis. Test linket, og bruger du det til en e-mail eller QR-kode, så test en reel udsendelse/scanning og kontrollér felterne udfyldes korrekt. Bruger du skjulte felter, er du nødt til at udfylde data og kontrollere dit datasæt. 

Vores supportguides indeholder en fuld oversigt over alle felter. Er du i tvivl om en use case eller opsætning, så tøv ikke med at række ud. 

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik