Færre fejlede kort i MobilePay

Når man som bruger opretter en konto hos MobilePay, skal man selvsagt tilknytte et (eller flere) betalingskort til sin bruger. Hidtil har det været sådan, at når kortet udløb, skulle brugeren manuelt skifte kortet og tilknytte det til eksisterende aftaler.
Det kunne drille, for selve aftalen mellem donor og MobilePay er aktiv – vi kan bare ikke trække pengene. Kigger vi på tværs af organisationer, kan det godt løbe op i del mistede donationer hver måned.

Den korte version: Det er der nu fundet en god og fremtidssikret løsning på. Den lidt længere forklaring er lidt mere teknisk, men lad os prøve at forklare det. 

Fra kort til token

Et klassisk betalingskort fungerer på den måde, at når donor opretter en ny aftale, gemmes de fulde kortoplysninger (navn, kortnummer og udløbsdato) i betalingsgatewayen, som herefter sender oplysningerne til indløser, hver gang der skal trækkes penge på aftalen. Når kortet udløber, vil oplysningerne selvsagt også udløbe, og så kan indløser ikke længere trække pengene.

Et betalingstoken er en “erstatning” for de faktiske kortoplysninger. I stedet for at gemme kortoplysningerne, gemmes altså en reference til selve kortet og kontoen. Det betyder, at kortudsteder kan skifte kortet med henvisning til token, uden at involvere donor. 

Færre fejlede betalinger

Det er præcis den løsning, MobilePay nu ruller ud. Fremover vil de gemme et token, hvilket betyder, at vi fremover i de fleste tilfælde vil kunne trække det aftalte beløb, såfremt der a) er dækning på kontoen og b) donor ikke skifter bank. Det pågældende token er nemlig unikt pr. gateway/konto. 

Der er forskellige scenarier, hvor vi ikke vil kunne trække pengene, fx hvis kortet spærres. Det er altså stadig en god ide at holde øje med aktive aftaler, hvor det aftalte beløb ikke trækkes – selvom der vil være langt færre fremover. 

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik