Giv magten tilbage til donor

I en foranderlig verden – med krige, katastrofer og uforudsigelige præsidenter – er vores behov for kontrol større end nogensinde. Kombineret med den engagerede donor, som virkelig føler sig som en del af organisationen, og hvor donationen gives med en klar målsætning for øje, så bliver kontrol-elementet endnu mere interessant.

Men hvordan kan vi give donor mere kontrol over donationen? Lad os tage et par eksempler:

Målrettet formål hos Care

Målrettet ét formål

Nogle donerer kun til Ukraine, andre har særlige ønsker om, at donationen skal gøre en forskel for kvinder. Selvom I som organisation har en bred vifte af indsatsområder, kan I godt opleve at donor kun fokuserer på et enkelt eller to af dem. 

Set fra bogholder og fundraisingchefs perspektiv er øremærkede midler muligvis ikke det ideelle, men det kan være et godt greb at arbejde med. Når donationen har et klart formål bliver det nemmere at kommunikere, men også nemmere at forholde sig til. For den donor, som gerne vil have kontrol med effekten af donationen er dette ønskescenariet – vedkommende har givet penge til netop dette, fremfor tusinde andre muligheder. 

Tænk over hvordan donationen rammesættes, og hvordan I følger kommunikativt op. Lyt efter, om donor har dette som hjertesag (og ikke andre), og tilpas kommunikationen til dette. 

Giv frihed med betaling

Vil du støtte på MobilePay, kort, PBS eller sms? Flere muligheder kan øge sandsynligheden for konvertering. Måske vælger alle donorer samme betalingsmetode – men det kan gøre en forskel, at valgmuligheden er der. Test det, og se hvordan jeres donorer agerer. 

Tidsbegrænset støtte er også blevet et populært greb til den donortype, som ønsker mere kontrol. Fremfor at sige ja tak til løbende støtte i al fremtid, kan denne type donor lokkes med en begrænset tidsperiode. 

Vind tilbage med kontrol

Endelig kan tilbuddet om kontrol være en metode til at vinde det tabte tilbage. Har donor sagt ja til en aftale på PBS i telefonen, men springer fra ved første betaling? Prøv at tilbyde dem at tilpasse aftalen: Betalingsmetode, beløb, periode. Måske kan donor vindes tilbage på en fast aftale til et mindre beløb, som kører over MobilePay?

I princippet kan alt justeres, men I skal lægge jer fast på, hvilke muligheder I vil tilbyde, og om det skal gøres via telemarketing, medlemsservice, e-mail eller sms. Kontakt support, hvis I er nysgerrig på mulighederne her. 

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik