Denne artikel er en del af serien “Månedens formular”, hvor vi løbende beskriver en formular, som kan inspirere andre. Tip os gerne om en formular, som du synes er inspirerende – og det må gerne være din egen.
LittleBigHelp
LittleBigHelp er en dansk NGO, som de seneste 15 år har hjulpet udsatte børn og familier i Vestbengalien. I Danmark er der kun tre ansatte, mens ca 90 lokalt ansatte hjælper i Indien.
LittleBigHelps målgruppe rækker også ud over Danmarks grænser. De holder årlige fundraisingevents i blandt andet London, og det stiller krav til deres formularer. Alt skal kunne fungere på tværs af landegrænser – valuta, sprog og datavalidering.

Der findes mange forskellige måder at løse dette på. Vi har valgt LittleBigHelps som månedens formular, fordi den faktisk er ret enkel. Her benyttes OnlineFundraising standardfunktionalitet, og dét er jo smart.
Vælg din egen valuta

Behov for flere typer valuta? Ikke noget problem! Her løses det såre simpelt: Du guides simpelthen videre, hvis du ønsker at betale med euro, dollars eller pund. Såre simpel løsning, men som gør det nemt at skifte fx validering.

Når du skifter valuta, skifter formularen altså, og her ændres felter også. Vælger du fx Euro, skal du vælge land, men kan kun betale med kort.
Ulempen med flere formularer er selvfølgelig, at du kan risikere at tabe nogen, når de skal ét skridt længere. Men omvendt vil man oftest dele siden i forskellig kontekst, og så giver det mening med forskellige formularer.
Vil du kopiere netop denne model, så tjek lige med os, at din eksisterende gateway/indløsningsaftale kan håndtere de(n) ønskede type valuta.
Metoden med at linke til andre formularer kan dog også bruges til andre formål – fx forskellige typer medlemskaber.
Donor styrer kommunikationen
Formularen sætter også en klar tone i forhold til kommunikationen mellem organisationen og donor. Du kan sende LittleBigHelp en valgfri besked – og jeg lover, at du får et fint svar!
Dernæst kan du vælge mellem ingen mails, dansk eller engelsk. For denne organisation giver denne metode god mening, fordi de allerede har en ret god forbindelse til deres donorer – og måske dialog med dem på andre kanaler.
