Telemarketing har lidt af et blakket ry blandt danskerne. De fleste forbinder branchen med aggressive sælgere, pistolsalg og tvivlsomme salgstaktikker – en opfattelse, der blev etableret i 90’erne, hvor telemarketing kom til Danmark som en hård salgsmetode.
Telemarketing er dog meget mere og andet end dens negative konnotationer. Det at ringe ud kan nemlig være en måde at få en direkte og indsigtsfuld dialog med eksisterende og potentielle givere. I sidste ende giver det flere midler til dit vigtige formål. Hvis du griber det rigtigt an, vel at mærke.
I denne artikel går vi ikke i dybden med, hvordan du laver telemarketing internt i din organisation. Det gemmer vi til en anden artikel. Vi giver vores råd til at komme i gang med telemarketing, og hvilke overvejelser du skal gøre dig i forbindelse med valg af bureau.
1. Sæt dig ind i lovgivningen om donationer og medlemskaber
Inden du går i gang, skal din organisation være en godkendt indsamlingsorganisation. Er den ikke det, anbefaler vi, at du læser vores guide om, hvordan du bliver §8A-godkendt.
Er du en velgørende organisation eller en almennyttig forening, må du kontakte folk inden for dit kerneområde og spørge om medlemskab – også uden permission. Vær dog opmærksom på Robinsonlisten, som du har pligt til at tjekke, inden du ringer ud. Den er et register over forbrugere, der har frabedt sig uopfordrede skriftlige og telefoniske henvendelser.
Til sidst anbefaler vi, at du sætter dig ind i ISOBROs indsamlingsetiske retningslinjer for telemarketing. Det er også en god idé at gøre dit bureau opmærksom på disse.
2. Sæt mål for din telemarketing
Du har med garanti nogle mål, du skal have indfriet. Noget af det første du skal forholde dig til er, hvilke mål du ønsker at opnå med at ringe ud. Er dit primære mål at hverve nye medlemmer? At opgradere eksisterende medlemmer? Eller måske vil du gerne fokusere på din medlemsservice?
Når en giver har støttet din organisation med en enkeltdonation, kan du ringe og spørge, om vedkommende har lyst til at give fast. Du kan også ringe til givere med en fast aftale og høre, om de har lyst til at forhøje beløbet på deres aftale. Eller hvad med at ringe til dem, hvis aftale er gået i stå? Spørg, om de har lyst til at starte den igen – evt. med en anden frekvens, et andet betalingsmiddel eller et lavere beløb.
Det er alfa omega at have defineret dine målsætninger, og at du etablerer de rette værktøjer til at tracke dine resultater. På den måde kan du tilpasse og optimere din telemarketing undervejs i processen.
3. Vælg dit telemarketingbureau
Vi anbefaler generelt at bruge professionelle til nyhvervning, da det er hårdt arbejde. Velkomstopkald kan du med fordel lade frivillige hjælpe med.
Telemarketing kræver god forberedelse og et solidt kendskab til din organisation. Derfor er det værd at være omhyggelig, når du skal vælge et bureau til opgaven. Få et overblik over de aktive telemarketingbureauer. Måske har du allerede fået nogle anbefalinger fra personer i dit netværk. Hos OnlineFundraising arbejder vi allerede tæt sammen med følgende bureauer:
- 5R Marketing
- All Ears
- Charity Guard
- Copenhagen Sales
- Jysk Telemarketing
- Pepperminds
- Storm Group
- The Call Company
- TMPO
Vi anbefaler at kigge på, hvad der er vigtigst for din organisation. Hvor stor en rolle spiller prisen f.eks. for din organisation? Hvilke KPI’er går bureauet op i? Hvor mange års erfaring har de? Hvordan ser deres testperiode ud? Lav en oversigt over relevante bureauer og indsæt de faktorer, du mener er udslagsgivende på dit valg af bureau.
4. Få styr på din database og udvælg kontakter
Hvis du ringer til nogen, der aldrig før har hørt om dig, har du kort tid til at sikre dig selv taleret. De fleste organisationer benytter sig derfor af ”varme leads”, som er personer, der allerede har vist en interesse i din organisation. Det kan f.eks. være gennem nyhedsbrev, tidligere medlemskab, kampagner, underskriftsindsamlinger eller enkeltdonationer. Når en person allerede har vist interesse, øger det markant sandsynligheden for konvertering til et fast medlem.
Når du har udvalgt de rigtige emner, er det vigtigt at have en solid database på plads, som du nemt kan opdatere undervejs. På den måde kontakter du ikke den samme person to gange, og personer som efterfølgende skriver sig på Robinsonlisten, bliver fjernet fra din database.
5. Få din fundraisingappel på plads
Den personlige samtale er dit stærkeste fundraisingværktøj, så brug det korrekt og med måde. Derfor skal du vælge en relevant og vigtig sag for din organisation. Når du har valgt din sag, bygger du din appel op.
Start dialogen med at tage udgangspunkt i relationen mellem giver og organisation. Hvis giver f.eks. har skrevet under på en sag om dyretransporter, bør samtalen tage udgangspunkt i den interesse.
Det er vigtigt, at der ikke er forskel på kommunikationen i din organisation og i telemarketingbureauet, så dine givere og medlemmer får en sammenhængende oplevelse. Derfor bør du udarbejde et koncept og manuskript i samarbejde med dit bureau. Det betyder ikke, at phoner skal læse op af en A4-side (det anbefaler vi selvfølgelig ikke). Vi anbefaler dog at have et brief på plads, så I er helt enige om budskabet og appellen.
6. Sørg for nem oprettelse og datahåndtering
Det skal være nemt for både phoner og giver, når opkaldet går i gang. Derfor er det en god idé at tænke over, hvordan du sikrer en nem oprettelse. Når alt det tekniske forløber problemfrit, giver det plads til samtalen. En nem oprettelse betyder blandt andet, at giveren ikke behøver at oplyse personfølsomme oplysninger, men selv kan godkende aftalen med et swipe i MobilePay eller Betalingsservice-app’en. Det skal også være nemt at ændre i en aftale, hvis en donor ønsker at skifte beløb, frekvens eller betalingsmetode – dét er en god medlemsservice.
Vil du have hjælp til at komme i gang?
Hos OnlineFundraising vil vi gerne hjælpe dig med ovenstående proces og det videre forløb. Uanset om du laver telemarketing internt, eller om du samarbejder med et bureau, er det nemt at bruge OnlineFundraising.