6 råd til din donationsside

Din donationsside er ikke kun et sted for transaktioner – den er hjertet af din fundraising. Den er, hvor historier fortælles, og hvor få klik kan gøre en forskel. Når du rammer rigtigt med din kommunikation, kan du i bedste fald sætte skub i dine donationer, styrke dit brand og få flere langsigtede donorer. Læs med her og få vores 6 råd til, hvordan du får styr på din (måske) vigtigste landingsside.

1. Byg en mobiloptimeret landingsside

Det siger måske sig selv, men du bør lave en dedikeret landingsside til din donationsformular og -appel. Så kan du nøjes med de elementer, som løfter donationsflowet og rense siden for dem, der står i vejen – uden i øvrigt at pille ved resten af hjemmesidens design og struktur. 

Det meste af din trafik kommer fra mobilen, så husk at have det in mente, når du bygger både din side, din appel og din formular.

 

2. Bring patos i spil

Bag hver en donation ligger en følelsesmæssig tilknytning til din sag. Den kan du forstærke gennem tekst og billeder på din donationsside. Donationslysten er større, når din donationsside er i overensstemmelse med din sag og det, som din organisation står for. Faktisk viser undersøgelser, at donationsbidragene bliver op til seks gang større, når det er tilfældet.

Bring derfor patos og storytelling i spil. Brug et genkendeligt farveskema og indsæt fængende billeder af din organisations arbejde. Det er en fordel, hvis både billeder og tekst er med til at fortælle en historie. Og bonus, hvis du kan have mennesker med på billederne – hvis det giver mening, vel at mærke. 

3. Zoom ind på den forskel en donation gør

Når dine donorer støder på et budskab, der formidler den betydning deres bidrag har, bliver de i højere grad motiveret til at donere. Sørg derfor for, at din donationsside tydeligt fortæller, hvordan en donation gør en forskel.

For hver donationsniveau anbefaler vi, at du har et eksempel på, hvordan donationen konkret gør en forskel. Det kan f.eks. være, at en donation giver fem varme måltider til en hjemløs, planter seks nye træer eller sikrer et års skolegang for tre børn i et udviklingsland. Jo mere konkret du kan blive, desto større vil lysten til at donere være.

Dart dashes into the Dartboard. as a business goal.

4. Formularen skal sidde i skabe

Vi kan ikke nævne donationssiden uden at nævne selve formularen, da den er den handling, din donor skal foretage. Det er vigtigt, at handlingen er klar og tydelig. Sænk barrieren ved at have så få felter som muligt.  Du kan altid lære dine givere bedre at kende, efter de har doneret – men hvis donationen aldrig sker, starter samtalen aldrig.

Husk også at vælge det helt rigtige beløb, tilbyd flere betalingsmetoder og sørg for, at støt-knappen er tydelig i form og farve. Vi har skrevet en guide om den gode donationsformular, som du kan læse her. 

Hvis du ønsker at få flere faste donorer, kan du f.eks. designe formularen på en måde, der fremhæver valget af et månedligt bidrag.

5. Byg tillid!

Med al snakken om donationsfusk og datasikkerhed, er dine givere og medlemmer er forsigtige, når de foretager en digital betaling. Det er en tendens, som stiller krav til velgørende organisationers troværdighed.

Vis derfor, at I er en tryg organisation at donere til. Skilt f.eks med medlemskab af ISOBRO og godkendelser fra Indsamlingsnævnet og Skat, og vær tydelig om, at I passer godt på jeres giveres data.

Sørg desuden for, at I har:

  • En korrekt, enkel og lovlig cookie-vælger på landingpagen
  • Tydelig kontaktinfo på jeres organisation
  • Link til privatlivspolitik
  • SSL-kryptering på hjemmesiden (du kan se det ved at der står https:// foran hjemmesidens URL-adresse).
  • Sørg i øvrigt for, at I altid lever op til de indsamlingsetiske retningslinjer.

6. Få donationerne til at rulle

En god landingsside og formular er vigtigt, men ikke nok til, at indsamlingen bliver en succes. Giv mulighed for at dele sin gode gerning på de sociale medier  – og gør det på en måde, som rent faktisk giver lyst til at dele.

Husk altid at lave en takkeside, hvor giveren kommer hen, når de har foretaget deres donation. Sig tak på en måde, der er relationsskabende, og pitch en deling: Hjælp jeres nye givere med at forestille sig, hvordan en deling kan se ud. Personer, som lige har doneret, er ofte meget motiveret til at dele opfordringen, og der er ikke en stærkere appel end sætningen: ”Jeg støtter selv op om….håber, du vil gøre det samme.”

Få medarbejdere og centrale personer i organisationen til at skrive ud på deres sociale medier. Er der pengene til det, så lav en mindre annonceringstest på Facebook og Instagram. Drop X og Tik Tok, det er ikke der, jeres donorer er.

Og sidst, men ikke mindst: God indsamlingsfornøjelse.

Skal vi tage et kig på det sammen?

Skal vi gennemgå din hjemmeside og din formular – sammen med vi skaber et overblik over din organisations digitale fundraising-setup. Lad os tage temperaturen på jeres systemlandskab, leadopsamling- og konverting samt fastholdelse.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik