1. Byg en mobiloptimeret landingsside
Det siger måske sig selv, men du bør lave en dedikeret landingsside til din donationsformular og -appel. Så kan du nøjes med de elementer, som løfter donationsflowet og rense siden for dem, der står i vejen – uden i øvrigt at pille ved resten af hjemmesidens design og struktur.
Det meste af din trafik kommer fra mobilen, så husk at have det in mente, når du bygger både din side, din appel og din formular.
2. Bring patos i spil
Bag hver en donation ligger en følelsesmæssig tilknytning til din sag. Den kan du forstærke gennem tekst og billeder på din donationsside. Donationslysten er større, når din donationsside er i overensstemmelse med din sag og det, som din organisation står for. Faktisk viser undersøgelser, at donationsbidragene bliver op til seks gang større, når det er tilfældet.
Bring derfor patos og storytelling i spil. Brug et genkendeligt farveskema og indsæt fængende billeder af din organisations arbejde. Det er en fordel, hvis både billeder og tekst er med til at fortælle en historie. Og bonus, hvis du kan have mennesker med på billederne – hvis det giver mening, vel at mærke.
3. Zoom ind på den forskel en donation gør
Når dine donorer støder på et budskab, der formidler den betydning deres bidrag har, bliver de i højere grad motiveret til at donere. Sørg derfor for, at din donationsside tydeligt fortæller, hvordan en donation gør en forskel.
For hver donationsniveau anbefaler vi, at du har et eksempel på, hvordan donationen konkret gør en forskel. Det kan f.eks. være, at en donation giver fem varme måltider til en hjemløs, planter seks nye træer eller sikrer et års skolegang for tre børn i et udviklingsland. Jo mere konkret du kan blive, desto større vil lysten til at donere være.
4. Formularen skal sidde i skabe
Vi kan ikke nævne donationssiden uden at nævne selve formularen, da den er den handling, din donor skal foretage. Det er vigtigt, at handlingen er klar og tydelig. Sænk barrieren ved at have så få felter som muligt. Du kan altid lære dine givere bedre at kende, efter de har doneret – men hvis donationen aldrig sker, starter samtalen aldrig.
Husk også at vælge det helt rigtige beløb, tilbyd flere betalingsmetoder og sørg for, at støt-knappen er tydelig i form og farve. Vi har skrevet en guide om den gode donationsformular, som du kan læse her.
Hvis du ønsker at få flere faste donorer, kan du f.eks. designe formularen på en måde, der fremhæver valget af et månedligt bidrag.
5. Byg tillid!
Med al snakken om donationsfusk og datasikkerhed, er dine givere og medlemmer er forsigtige, når de foretager en digital betaling. Det er en tendens, som stiller krav til velgørende organisationers troværdighed.
Vis derfor, at I er en tryg organisation at donere til. Skilt f.eks med medlemskab af ISOBRO og godkendelser fra Indsamlingsnævnet og Skat, og vær tydelig om, at I passer godt på jeres giveres data.
Sørg desuden for, at I har:
- En korrekt, enkel og lovlig cookie-vælger på landingpagen
- Tydelig kontaktinfo på jeres organisation
- Link til privatlivspolitik
- SSL-kryptering på hjemmesiden (du kan se det ved at der står https:// foran hjemmesidens URL-adresse).
- Sørg i øvrigt for, at I altid lever op til de indsamlingsetiske retningslinjer.
6. Få donationerne til at rulle
En god landingsside og formular er vigtigt, men ikke nok til, at indsamlingen bliver en succes. Giv mulighed for at dele sin gode gerning på de sociale medier – og gør det på en måde, som rent faktisk giver lyst til at dele.
Husk altid at lave en takkeside, hvor giveren kommer hen, når de har foretaget deres donation. Sig tak på en måde, der er relationsskabende, og pitch en deling: Hjælp jeres nye givere med at forestille sig, hvordan en deling kan se ud. Personer, som lige har doneret, er ofte meget motiveret til at dele opfordringen, og der er ikke en stærkere appel end sætningen: ”Jeg støtter selv op om….håber, du vil gøre det samme.”
Få medarbejdere og centrale personer i organisationen til at skrive ud på deres sociale medier. Er der pengene til det, så lav en mindre annonceringstest på Facebook og Instagram. Drop X og Tik Tok, det er ikke der, jeres donorer er.
Og sidst, men ikke mindst: God indsamlingsfornøjelse.