Den gode donationsformular

Ønsker jeres organisation donationer eller medlemmer, er det helt afgørende, hvordan jeres formular ser ud. Vi sætter derfor fokus på donationsformularen – læs med her.

Dette er en kort version af vores  ultimative guide til den gode donationsformular. Ønsker du at læse hele guiden? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev Digital Fundraising, som giver dig nyheder om den digitale udvikling i fundraisingbranchen.

Donationsformularen er hjertet i enhver god fundraisingkampagne. Hvis din organisation ønsker flere donationer, er det derfor afgørende, at jeres formular er konverteringsoptimeret. Jeres formular har med andre ord den fornemme opgave at sikre, at en person, der ønsker at donere på jeres hjemmeside, også færdiggør donationen.

MÅLRET DIN FORMULAR

Vi ser igen og igen, at målrettede formularer konverterer bedre end multi-formularer. Vi anbefaler derfor, at du målretter din formular: Tag stilling til, om din formular skal understøtte en enkeltstående donation eller en fast donation. Lav også forskellige landingpages f.eks. til privatpersoner og til virksomheder.

På den måde bliver selve formularen så simpel som muligt, og I kan tilpasse sproget på siden mere direkte, så det er målrettet henholdsvis virksomheder og privatpersoner.

På Børns Vilkårs hjemmeside vælger man først, om man ønsker at støtte en enkelt gang, eller om man ønsker at give et fast månedligt beløb. Når man har valgt, bliver man taget videre til den relevante formular.

FORMULARENS FEM GRUNDTRIN

1. BELØB

Vi anbefaler, at I fastsætter tre beløb på forhånd og forudvælger ét af dem, så der er mindst muligt, giveren skal tage stilling til. Giv også mulighed for at indtaste et valgfrit beløb i tilfælde af, at giveren selv har et beløb i tankerne.

Vi har god erfaring med “skæve” beløb, som Unicef har anvendt. Ovenstående er en oversigt, der er anvendt inden den egentlige donationsformular. De har her inkluderet en forklaring på, hvad et givent beløb kan gøre af forskel, hvilket understøtter den følelsesmæssige forbindelse til sagen.

2. BETALINGSMULIGHEDER

Hvilke betalingsmidler I bør vælge, afhænger af flere ting – bl.a. jeres målgruppe, økonomi, samt størrelsen og frekvensen af de bidrag, I forventer at modtage.

Betalingskort, MobilePay Subscriptions, SMS og Betalingsservice er de mest populære betalingsmidler, og de har alle sine unikke fordele:

3. PERSONOPLYSNINGER

Vi anbefaler, at I spørger om så lidt information som muligt i donationsformularen, så giveren føler sig tryg ved at give den data, I efterspørger, og så det er nemt og hurtigt og udfylde formularen.

Hvis I ønsker at tilbyde giveren skattefradrag for en donation, kan I, som Amnesty International har gjort, tilføje det som valgmulighed i formularen, hvorefter giveren indtaster sit CPR-nummer.

4. STØT-KNAPPEN

Knap-teksten skal selvfølgelig først og fremmest svare til den handling, man er ved at udføre. Find ud af, hvilken ordlyd I foretrækker, og eksperimenter evt. med forskellig tekst for at se, hvad der fungerer bedst til at sende giveren videre til betalingssiden.

5. DONATIONSBETINGELSER OG DATASIKKERHED

I en tid med øget politisk fokus på fraud, donationsfusk og datasikkerhed er det vigtigt, at I viser, at I er en tryg organisation at donere til.

Formularen på Sex og Samfunds hjemmeside er et godt eksempel på, hvordan det ser ud, når formularen er indlejret på hjemmesiden og matcher i styling.

KOM I GANG

OnlineFundraising
Mere end 120 organisationer bruger abonnement- og donationsværktøjet OnlineFundraising til optimering af deres digitale fundraising. OnlineFundraising gør det nemt og enkelt for dig at designe formularer, der konverterer godt og understøtter jeres kampagnearbejde.

Tag kontakt til os, hvis du vil vide mere.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik