Tjeklisten til at modtage julens donationer

December nærmer sig med hastige skridt, og med den kommer ikke kun juleglæde, men også startskuddet til årets højdepunkt for indsamlinger. Har din organisation tænkt på, hvordan I gør plads til donationerne under træet? Kom i gang med disse fem trin.

1. Pynt op på din hjemmeside

Julens indsamlinger starter for de fleste organisationer mellem d. 15 og 24. november. Hvis I ikke allerede har pyntet op, er det derfor ved at være tid til at give hjemmesiden et drys jul, så julestemningen kan brede sig hos dine givere og medlemmer. Og når nu du er på hjemmesiden, så giv en donation til din egen organisation, og tjek at din donation lander det rigtige sted.

2. Gør julerent i dine annoncer

Find den store annonce-støvsuger frem og tjek, hvad der ligger på din Google Adwords-konto. Søg på de fem vigtigste ord for din julekampagne. Det er altid godt at se, hvad konkurrenter og kollegaer også byder på.

Hvis du søger på din organisations navn eller unikke kerneprodukter og støder på noget problematisk, bør du tage fat i afsenderorganisationen. Vær opmærksom på, at du ikke kan eje søgetermen, hvis den er generisk. Det betyder, at man f.eks. ikke kan gøre krav på “nødhjælp”, mens man kan godt gøre krav på “Folkekirkens Nødhjælp”.

De fleste retter fejlen, når de bliver gjort opmærksom på den, men hvis man ikke kan nå til enighed, er der mulighed for at anmelde sagen til Sø- og Handelsretten og henvise til markedsføringsloven, som i §18 fastslår, at erhvervsdrivende ikke må anvende andre erhvervsdrivendes forretnings-kendetegn, eller kendetegn som kan forveksles hermed.

3. Tænd lys i din indsamlingsetik

I en tid med øget fokus på fusk, fraud og datasikkerhed er det ekstra vigtigt, at din donationsside fremstår som et trygt og sikkert sted at aflevere sine betalingsoplysninger. Din indsamlingsetik er derfor noget, der skal lyse op på din donationsside.

Tjek, at din donationsinfo er opdateret på hjemmesiden. Har du f.eks. et tydeligt referencenummer til jeres indsamlingstilladelse. Hvis ikke, kan du se det hos Indsamlingsnævnet.

Lad godkendelser fra Indsamlingsnævnet, Skattestyrelsen og jeres medlemskab af ISOBRO fremgå tydeligt på jeres hjemmeside.

4. Husk den gode stemning

Normalt tænker du måske ikke på at tjekke Trustpilot Men det er vigtigt, at du sikrer, at din indsamlingsorganisation fremstår troværdig. Og det gør den ikke, hvis der står tre negative anmeldelser og blinker rødt på Trustpilot. Svar pænt på de negative anmeldelser  – det får din organisation til at se seriøs ud.

Mens du er i gang, kan du passende lave en procedure for, hvordan du opfordrer dine glade givere til at skrive en anmeldelse. Ofte er vi nemlig mere tilbøjelige til at give lyd fra os, når vi har noget negativt at sig. Derfor er det vigtigt, at vi bliver mindet om at dele de positive oplevelser.

5. Lad julefreden sænke sig

Når først du tager hul på december, skal du huske at nyde juletiden og give dig selv og dine kollegaer et klap på skulderen for det gode arbejde, I gør. Og måske er det tid til at give en lille julegave til en organisation, du synes gør det godt?

Har du nogen spørgsmål, er du som altid velkommen til at skrive til os.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik