1. Smid det gamle password ud
Start med at smide dit gamle, slidte password ud – altså det, du ikke har skiftet siden du blev ansat i organisationen.
Skift password på din computer, Facebook, hjemmeside, CRM, mailklient og de andre vigtige systemer, du bruger. Og når du er derinde, så tjek samtidig, at det kun er relevante medarbejdere, som har adgang – og mind også dem om at skifte deres gamle password.
Det er som al anden rengøring kedeligt, men det kan have alvorlige konsekvenser for din organisation at tage ejerskabet over ens kanaler og følgere for givet.
2. Frisk hjemmesiden op
Ryd op i de gamle støvede plugins på din hjemmeside, og opdater de plugins, der måtte trænge til det. Tjek efterfølgende de mest kritiske flows – f.eks. webshop, donationer og medlemstilmelding – så du sikrer dig, at de ikke er gået i stykker under rengøringen.
Tjek din cookie-opsætning, og test at lovgivningen overholdes, så det er kun de teknisk nødvendige cookies, som du må sætte uden et samtykke.
Kør også lige et tjek på, om din Facebook-pixel og Google TagManager viser de korrekte data.
3. Poler din troværdighed
Hvad siger folk egentlig om din butik? Normalt tænker du måske ikke på at tjekke Trustpilot, for du sælger jo ikke varer. Men driver du f.eks. en webshop med postkort eller symbolske gavekort (a la “Giv en ged”), er det særligt vigtigt, der ikke står tre negative anmeldelser og blinker rødt på Trustpilot.
Husk at svare på de negative anmeldelser, der måtte være – det får din butik til at se seriøs ud. Og mens du er i gang, kan du lave en procedure for, hvordan du opfordrer dine glade givere til at skrive en anmeldelse.
4. Bank støvet af din indsamlingsetik
Et øget fokus på fusk, fraud og datasikkerhed gør det ekstra vigtigt, at din donationsside fremstår som et trygt og sikkert sted at aflevere sine betalingsoplysninger. Så få indsamlingsetikken støvet af, og sat frem i lyset.
Det er ganske nemt og kan gøres gennem følgende trin:
- Lad godkendelser fra Indsamlingsnævnet, Skattestyrelsen og jeres medlemskab af ISOBRO fremgå tydeligt af jeres hjemmeside
- Dokumenter resultaterne af jeres arbejde, og lad givere kigge jer over skulderen ved at lægge vedtægter og regnskab tilgængeligt på jeres hjemmeside
- Skriv tydeligt hvem der sidder i jeres bestyrelse og daglige ledelse
- Brug personlige afsendere i dit fundraising-materiale
- Hav link til din privatlivspolitik og databehandleraftalen i bunden af din hjemmeside
Læs mere om, hvordan du fremtidssikrer din digitale troværdighed.
5. Ryd op i annoncerne
Nu er det tid til at finde den store annonce-støvsuger frem og tjekke, hvad der ligger på din Google AdWords-konto. Fjern de forældede annoncer, så du kan kan få nogle nye friske, der leder giverne ind i din butik.
Søg på de fem vigtigste ord for din organisation. Det er altid godt at se, hvordan konkurrenter og kollegaer ser ud udadtil.
Der er andre, der byder på mit organisationsnavn eller kerneprodukt – hvad kan jeg gøre?
Hvis du søger på din organisations navn eller unikke kerneprodukter og i den forbindelse støder på noget problematisk, bør du tage et skærmbillede af det. Vær opmærksom på, at du ikke kan eje søgetermen, hvis den er generisk. Det betyder, at man f.eks. ikke kan gøre krav på “nødhjælp”, mens man kan godt gøre krav på “Folkekirkens Nødhjælp”.
Tag fat i afsenderorganisationen, og bed dem om at rette fejlen. Ofte skyldes det blot uopmærksomhed, og de fleste retter fejlen, når de bliver gjort opmærksom på den.
Hvis man ikke kan nå til enighed, er der mulighed for at anmelde sagen til Sø- og Handelsretten og henvise til markedsføringsloven, som i §18 fastslår, at erhvervsdrivende ikke må anvende andre erhvervsdrivendes forretnings-kendetegn, eller kendetegn som kan forveksles hermed.
Kom du i mål? Så tag et velfortjent hvil i forårssolen, og nyd, at din indsamlingsbutik nu står skinnende klar til forårets mange nye givere.