Google skærper sine krav til dig, der sender mange e-mails

Sender du mails til flere end 5.000 modtagere ad gangen? Så er det tid til at stramme op på dine udsendelser, hvis du gerne vil igennem til dine Gmail-brugere. Forstå de skærpede krav her.

Når jeg kigger i min spam-folder i Google, skulle man ikke tro, at Google stopper mere end 99,9% af alle spammails på vej til indbakken, hvilket svarer til små 15 milliarder mails dagligt. Men fra februar 2024 bliver min spamfolder formentlig mindre underholdende, hvis Google når deres mål om en sikrere, mere brugervenlig og mindre spamfyldt indbakke. Fra februar strammer Google nemlig deres krav på tre væsentlige punkter:

  1. Afsenderen skal være valideret
  2. Afmelding skal være nemt
  3. Modtageren skal ønske at modtage e-mails

Men – er det ikke krav, der har været der altid? Jo, sådan set. Men djævelen er i detaljen, så lad os se nærmere på de enkelte krav, og hvad du kan gøre ved dem.

Afsender skal være valideret

SPF, DKIM og DMARC. Bag disse sære bogstavskombinationer gemmer sig forskellige måder at validere dig som afsender på. Når du sender mange e-mails på samme tid (såkaldte bulk-e-mails), bør du nemlig sende dem fra en udbyder, som har deres certificeringer på plads.

For at Google og andre mailklienter kan se, at de har lov til at sende mails på dine vegne, skal du have SPF og DKIM på plads. DMARC er overbygningen, som fortæller, hvad der skal ske med mails, der sendes på dine vegne, hvor SPF og DKIM ikke er på plads. Det er din sikkerhed for, at ingen kan udnytte dit gode navn, og det sender også et godt signal til Google. Vil du toppe den helt op, sørger du for at konfigurere BIMI, så dit logo vises med mails, der kommer fra dit domæne.

Hvad er så det nye? Måske ikke andet end, at Google nu stiller det som et krav til alle afsendere. Måske har du dit på det tørre, men har din udbyder det også? Google vil både tjekke dit domæne og den IP-adresse, du sender fra. Bruger du en delt IP-adresse, skal du derfor være sikker på, at alle andre afsendere, som bruger samme udbyder, også har deres domæne valideret. Ellers bliver du negativt påvirket af deres handlinger (eller mangel på samme).

Hvad kan du gøre: Sørg for at have styr på SPF, DKIM og DMARC. Der skal tilføjes lidt ekstra kode i din DNS, og det kan din hjemmeside-udbyder hjælpe med. Tjek også, at din mailudbyder stiller krav om at SPF og DKIM skal være på plads, før du kan sende mails. Gør de ikke det, så skift!

Afmelding skal være nemt

Du er sikkert allerede meget bevidst om, at din mail skal indeholde et link til afmelding. Det gælder også, selvom du sender information relateret til donors medlemskab. Eneste undtagelse er såkaldte kvitteringsmails.

Det nye er, at Google hæver barren for hvor nemt det skal være. Du skal kunne finde afmeldingslinket, og afmeldingen skal ske direkte med ét klik. Du har to dage til at honorere afmeldingen..

Google lægger meget vægt på, at det kun må tage ét klik. Vi tolker det som, at du fremover ikke må guide brugeren ind på en side, hvor de skal specificere afmeldingsårsag, da det vil kræve to klik. Du skal afmelde dem med det samme, og yderligere klik skal være frivillige, ikke en del af processen.

Hvad kan du gøre: Gennemgå dine mails. Er der afmelding indbygget i alle skabeloner, og hvad er processen, når man klikker? Kan det gøres ved ét klik, og hvor hurtigt kommer informationen videre til fx jeres CRM-løsning? Har I styr på jeres lister, så I kan honorere en afmelding fremover?

Modtageren skal ønske at modtage e-mails

Det sidste krav er det, vi synes er mest spændende. For her melder Google klart ud, at de ikke vil tolerere spam-markeringer fremover. Spamraten skal holdes under 0,1% i snit, og de tillader et max på 0,3% ved enkeltudsendelser. Google melder også ud, at det ”kan tage lidt tid, før forbedringer i spamraten afspejles positivt i spamklassificering”. Med andre ord: Har du først lavet ged i den, tager det lang tid før du er tilbage i det gode selskab.

Læser man mellem linjerne i Googles retningslinjer, dukker der flere interessante krav op. Du bør fx ikke blande forskellige typer indhold i samme mail, såsom promoveringer med salgskvitteringer. De fraråder køb af mailadresser og lægger generelt meget stor vægt på samtykke. Dernæst melder Google klart ud, at de ikke holder øje med åbningsraten, ganske enkelt fordi de ikke kan verificere nøjagtigheden af den (efter iOS15).

Til gengæld står der ikke eksplicit noget om klikrater, men retningslinjerne fortæller tydeligt om behovet for at monitorere, hvordan modtagerne reagerer på kommunikationen. Her er klikraten temmelig afgørende, så mon ikke Google har indbygget det i deres spamvurdering.

Hvad kan du gøre? Relevant kommunikation er vejen frem. Send kun til modtagere, som du forventer vil være glade for at modtage kommunikationen. Tilpas indholdet, og målret det til den enkelte modtager. Hold basal liste-hygiejne: Gennemgå alle veje ind til jeres lister og sørg for at fjerne inaktive læsere. Spørg, om de fortsat ønsker at modtage e-mails.

Som Google så fint konkluderer, bør ovenstående være helt basalt for alle afsendere. Har man nørdet deliverability før, er det måske også helt genkendeligt. Det nye er måske, at Google udstiller deres krav offentligt, for så kan udbydere som Mailchimp og lignende ikke længere ignorere dem.

Du kan heller ikke ignorere dem, uanset hvor stor eller lille en andel af modtagerne på din mailliste, der bruger Gmail. For disse krav vil også påvirke leveringen hos andre klienter.

Noget af ovenstående kræver lidt fintuning i opsætningen, andet kræver dit løbende fokus på KPI’er som klik- og spamrate.

Virker det uoverskueligt, så ræk endelig ud til os. Vi hjælper gerne med en gennemgang af jeres løsning, så du ved præcis, hvor I skal sætte ind.

Yderligere information 

Læs mere på Googles blog og i deres retningslinjer (på dansk). Her kan du også få tips til, hvordan du varmer et nyt domæne op og sørger for god deliverability, hvis din liste eller frekvens ændrer sig markant. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik