Har du styr på Q5? Husk donationerne mellem jul og nytår

Julen er som bekendt en gylden mulighed for din fundraising. Glade hjerter og lidt løsere pengepung. Men faktisk er perioden efter juleaften, populært kaldet Q5, lidt af en guldgrube, selvom den har en tendens til at gå under radaren. 

Men hvad er der med det der Q5? Jo, ferie er lig med skærmtid, hvor vi i højere grad surfer planløst rundt. Måske lidt dårlig samvittighed og tanker om gode nytårsforsæt? Vores data viser i hvert fald, at der er markant højere bidrag i dagene mellem jul og nytår. Vi har derfor fyldt godteposen med 6 gode råd til at komme donationerne i møde efter jul. 

1. Vent til efter julefrokosterne

Spørg om donationer, når donationslysten er allerhøjest. Den rette timing er især vigtig, når der er gaveregn, julefrokoster og tømmermænd i spil.

Når vi kaster et blik på donationerne sidste år, ser vi, at gaverne under træet fylder mere d. 24. december. Venter du derimod et par dage, er der en stor stigning i donationsbeløb lige op til nytårsaften. Det er der, du skal sætte ind og spørge om årets sidste donationer.

Juletiden tæller ned

2. Spørg dem du allerede kender

Q5 er ikke det bedste tidspunkt til at finde nye bidragsydere. Tag derfor fat i alle vennerne og målret din kommunikation til dem, der har givet i år. Vi anbefaler, at du segmenterer din donorliste. Du kan f.eks. opdele den i tre hovedgrupper baseret på data fra det seneste år: 

  • Donorer, der har givet mindre end tre donationer
  • Donorer med regelmæssige donationer
  • Donorer, der har foretaget store donationer sidst på året

Og husk: Personalisering er altid vejen frem. Inkluder navn, seneste bidrag, den sag, de donerede til eller emne, de har læst om. Så skaber du følelsen af, at din appel er skræddersyet til dem.

3. Tal til hjertet og hvisk søde SKAT

Når du beder om donationer, skal din appel selvfølgelig sidde i skabet. Vi bliver generelt drevet til handling, når der er en tidsfrist. Så tag fat i dine givere og fortæl dem at de “lige nu – og kun i denne uge” kan nå at give de sidste donationer, hvis de ønsker at få fradrag for i år. Du kan læse her, hvordan du indberetter fradrag til SKAT.

Tal til hjertet, til nytårsforsætterne og den gode vilje (hvor flygtig den så end er), der er til at gøre eller ændre noget. Du kan opfordre donorer, der har doneret mindre end tre gange årligt, til at blive faste givere. Mind eksisterende om den forskel, de gør – og prøv at få dem til at øge donationsbeløbet.

Er du i tvivl om, hvilke tal du skal fokusere på? Så tag evt. et kig på statistikken fra din sidste kampagne ved årets slutning. Find det gennemsnitlige bidrag og sigt så lidt højere denne gang. Husk at forklare, hvad netop det beløb kan gøre af forskel. 

4. Hold dine julelys i vinduet tændt

Selvom julehyggen absolut er vigtig, er Q5 en gylden tid, du ikke må lukke helt ned for. Sørg for at være tilgængelig til at besvare spørgsmål, så du kan modtage donationer helt op til sidste øjeblik. 

Vil du ikke gå glip af værdifulde donationer, skal du som minimum have en plan for, hvordan du kan besvare henvendelser, inden nytårsraketterne fyres af.

5. Giv den gas mens de andre holder pause

Mange virksomheder og organisationer skruer ned og sænker deres markedsføringsaktiviteter i perioden efter jul. De holder fri, og mens det selvfølgelig er vigtigt, du også nyder julefreden, er vi nødt til at fremhæve de lave annonceomkostninger. Sammenlignet med resten af julemåneden koster det en slik at annoncere i netop dagene mellem jul og nytår. Udnyt det, hvis du har mulighed for det. Det varer nemlig ikke længe, da virksomhederne tager revanche til januarudsalget.

6. Gør det til starten på donationsrejsen

Årsafslutningen er ikke målstregen, men derimod det første skridt ud på en ny rejse. Mens du opfordrer til årets sidste donationer, kan du passende opfordre dine donorer til at forpligte sig til at blive faste givere. 

Hav en række automatiserede e-mailkampagner på plads. Giv regelmæssige opdateringer om vigtigheden af deres bidrag, hvilken forskel de gør, og giv dem mulighed for at blive faste donorer. Ved du ikke, hvordan du kommer i gang med den del? Så tag fat i Kathrine Flindt, der er OnlineFundraisings helt egen e-mailspecialist.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik