Tre ting du bør overveje, når du vælger sms-udbyder

Er du endnu ikke kommet med på sms-vognen, og er du usikker på, hvor du starter? Få svaret på de tre overvejelser, der bør guide dig, når du går i gang med sms-kampagner.

Undersøgelser viser, at over 90% af alle sms’er bliver læst inden for de første 3 minutter. Når mobilen bogstaveligt talt er i lommen på dine donorer, er det derfor en gylden mulighed for at nå dem – både til leadgenerering, mikrodonationer, tv-indsamlinger eller som kommunikations- og servicekanal. Ja, det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser.

Men du vil gerne i gang, og hvordan skal du så lige gribe det an? Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvilken leverandør du bruger til at sende og modtage sms’er. Det har betydning for mange faktorer som f.eks. effektivitet, pris og din fundraisingappel.

1. Hvem deler du nummer med?

Når du går i gang med en sms-kampagne, skal du finde et keyword, der afspejler din appel eller dit formål. Et keyword er altså det ord, dine donorer skal skrive til det firecifrede nummer – shortcode – som du bruger i din kampagne.

Keywordet skal være unikt for den shortcode, din organisation anvender. Hvis en anden organisation allerede har reserveret keywordet GAVE på den pågældende shortcode, så kan du altså ikke bruge det samme. Måske tilbyder din udbyder flere shortcodes, og i så fald har du bedre chancer for at kunne få det keyword, du ønsker.

Alt efter brugsscenariet skal din donor have mulighed for at afmelde sig via sms. Det kan de ofte gøre ved at skrive KEYWORD + STOP. Men indimellem kan brugerne godt blive forvirret over det og blot skrive STOP. 

Derfor er det ikke ligegyldigt, hvem du deler nummer med. Hvis samme shortcode bruges af virksomheder eller organisationer, som ikke har helt styr på kommunikationen, risikerer du at blive ramt indirekte af deres adfærd. 

Derfor kan det også være en fordel at få sin egen shortcode. Det giver din organisation fri leg til at vælge keywords, hvilket gør det meget nemmere at lave kampagner. Her kan du opsætte svar på alle de keywords, som ligner hinanden. Staver donor forkert, fanger du dem alligevel. Og skulle donor skrive STOP, vil det kun gælde jeres egen organisation. 

Hos OnlineFundraising har du foruden vores tre shortcodes (1217, 1416 og 1962) mulighed for at tilkøbe din egen.

2. Er det hurtigt og stabilt?

Sørg for, at du vælger en leverandør, der kan håndtere store mængder beskeder samtidigt og kan garantere en hurtig levering. På den måde kan du opnå en øjeblikkelig og effektiv kommunikation med dine donorer.

Forestil dig at time en donationsbesked til kl. 17, hvor de sidste donorer først modtager beskeden midt om natten, fordi løsningen ikke kan håndtere beskederne hurtigere. Det giver både en meget dårlig oplevelse for donor, men kan også ende med at være dyrt for det samlede regnskab, fordi timing og budskab er altafgørende.

I nogle situationer, eksempelvis ved tv-indsamlinger, landsindsamlinger eller sager med stort medieopbud, er timingen endnu vigtigere. Især tv-indsamlinger kan være en udfordring, for her skal løsningen både kunne sende og modtage beskeder med meget høj volumen. Ellers kan I ikke gøre afstemninger, konkurrencer eller bede om seer-feedback på sms. 

Vores løsning er lavet, så den kan håndtere store mængder beskeder samtidig. Det er selvklart en fordel ved tv-indsamlinger, men vi stiller samme høje service til rådighed for dig, der blot sender små batches. Det betyder, at du kan sende 100-200 sms i sekunder, og modtage helt op til tusind sms’er i sekundet. Du kan altså fokusere på budskab og timing og være sikker på, at sms’erne når alle slutmodtagere hurtigst muligt.

3. Hvad koster det?

Vi kommer ikke udenom det – prisen er en afgørende faktor. Undersøg derfor de omkostninger, der er forbundet med at sende og modtage sms’er, herunder eventuelle skjulte gebyrer og transaktionsomkostninger. Nogle leverandører tilbyder måske en lav pris pr. sms, men har højere gebyrer på eksempelvis håndtering af donationer.

Vælg en leverandør, der tilbyder gennemsigtige og rimelige priser, der passer til din organisations budget, samtidig med at du sikrer en pålidelig service.

Alle overtakserede sms-betalinger, inklusive donationer, bliver der afkrævet et procentuelt transaktionsgebyr af teleselskaberne (4T). Hos OnlineFundraising er der ingen transaktionsomkostninger på sms-donationer ud over de uundgåelige omkostninger til 4T. 

Er I en lille organisation?

Så kan du stadig være med. I takt med at systemer som OnlineFundraising er blevet mere udbredt, er det blevet nemmere for de mindre organisationer at sende og modtage sms’er.

Det er dog vigtigt at overveje, hvordan du vil bruge sms’er i din organisation, da sms’er sjældent kan stå alene som betalingsmiddel. Du kan derfor se det som et værktøj i kombination med dine andre indsamlingskanaler.  

Vil du vide mere?

Sms-udsendelser og håndtering af sms-donationer er indbygget i betalings- og abonnementsværktøjet hos OnlineFundraising.

Hvis du vil høre mere, så tag kontakt i dag.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik