Det skal du vide om SCA og kortbetalinger

Vi ved, at mange sidder med spørgsmål om det kommende krav om SCA for kortbetalinger. Vi har derfor samlet alt, hvad du skal vide om SCA og kortbetalinger.

Hvad er SCA?

Kravet om SCA er en del af EU’s reglement PSD2 (Payment Service Directive 2), og betyder i praksis, at forbrugeren – eller i jeres tilfælde giveren/medlemmet – skal godkende online betalinger i to trin (derfor er kravet også kendt som 2 factor authentication). Dette sker typisk ved hjælp af en kode, som sendes til given/medlemmets mobil, eller ved login med nemID.

Hvad kræver det af min organisation?

Hvis I håndterer kortbetalinger i OnlineFundraising, behøver I ikke foretage jer noget. Betalingsgatewayen (ePay) vil sørge for, at SCA automatisk bliver slået til for kortbetalinger, når det er påkrævet.

For at I alle skal blive klar til at håndtere kortbetalinger med SCA, vil gatewayen snart påbegynde arbejdet med at slå SCA til. Nogle af jer vil derfor opleve, at SCA allerede i løbet af de næste uger bliver slået til.

Det vigtigste er, at I ikke behøver foretage jer noget. I kommer automatisk til at leve op til kravet allersenest ved udgangen af året.

Hvad betyder SCA i praksis?

I praksis betyder SCA, at giveren/medlemmet skal godkende online betalinger i to trin.

Det er dog ikke alle betalinger, der er omfattet af kravet om SCA. Kravet gælder kun for større beløb over 30€ (ca. 220 kr.). Beløb under 30€ vil altså ikke kræve to-faktor-validering som udgangspunkt, men kan stadig risikere at blive trukket ud til verifikation af forskellige årsager – fx hvis kortet har været brugt samme dag til mange små beløb.

Det kræver SCA at oprette en betalingsaftale uanset beløbsstørrelsen, men de efterfølgende betalinger vil herefter køre automatisk uden at kræve en ny SCA-godkendelse.

Bemærk, at denne kommende ændring ikke påvirker Betalingsservice, SMS eller MobilePay Subscriptions, men udelukkende betalingskort.

Har du nogen spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte vores support.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik