Er hjemmesiden også en af jeres vigtigste kanaler for din foreningen, patientforening eller indsamlingsorganisation?
Da vi kiggede på de danske indsamlingsorganisationers digitale modenhed, var hjemmesiden ikke overraskende den kanal, som langt de fleste organisationer benyttede sig af. Den er organisationens ansigt ud mod verden. Uanset om det er samarbejdspartnere eller støtter, så vil de fleste på et eller andet tidspunkt i jeres relation orientere sig på hjemmesiden.
En god hjemmeside opfylder brugernes behov. Det kan både være faktuel viden og følelsesmæssig bekræftelse i, at organisationen og dens formål er værd at støtte. Men en god hjemmeside opfylder også organisationens interne behov i forhold til forretningsmæssige processer. Den er brugervenlig og nem at udvikle på, så det er nemt at holde hjemmesiden ved lige.
Når du skal bygge en ny hjemmeside, skal du forholde dig både til indhold, design og teknisk platform. Vores anbefaling er, at du forholder dig til indhold og form før du begynder at kigge på den tekniske platform, og vælger en partner til processen som er platforms-uafhængig.
Nedenfor får du et par tips til at blive klogere på indhold og form. Ude efter mere tekniske tips? Dem finder du her >
Hvilke målgrupper har du?
Uanset om du starter fra et blankt blad eller skal konvertere en eksisterende hjemmeside, så er det en god ide at starte med en mapping af relevante målgrupper. Hvilke målgrupper vil hjemmesiden være relevant for? Hvilke formål har de med besøget?
En klassisk faldgrube er, at man tror, hjemmesidens målgruppe er ”hele Danmark”. Men selv om organisationens formål bør være relevant for alle, så er sandheden formentlig en anden. Jo skarpere du er på målgruppen, jo bedre kan du designe jeres nye hjemmeside til deres behov.
Tegn dine brugerrejser
Når du er skarp på målgrupper og formål, skal du definere deres brugerrejser. Tænk igennem, hvor de kommer fra: Annoncering på Facebook, Google eller andet, links i nyhedsbreve, søgning på Google eller? Hvad har de behov for, for at kunne træffe beslutning om handling (konvertere)? Hvad er det næste logiske trin i deres rejse? Disse brugerrejser skal hjælpe dig med at designe en god struktur for din nye hjemmeside, og forhåbentlig også bidrage til en afgørende indsigt, nemlig den, at de færreste besøgende kommer via forsiden.
Husk tracking og optimering
Når du designer dine brugerrejser, skal du indtænke to væsentlige elementer: 1) Hvordan tracker du på dine brugeres adfærd, så du løbende kan optimere på rejsen? 2) Hvordan sikrer du, at brugeren tilbydes gode alternativer, hvis den fremlagte rejser ikke matcher deres behov?
Hvad skal hjemmesidens forside bruges til?
I vores optik skal forsiden have et formål, og kun ét: Fundraising. Dels fordi vi skal sikre, at hjemmesiden bidrager til organisationens formål og tjener sig selv hjem, dels fordi langt de fleste af de besøgende, som lander på forsiden, er modne for en konvertering.
Det betyder, at forsiden helst skal holdes så ren som muligt. Har du aktuelle kampagner, som skal repræsenteres, så gør det indenfor en ramme af fundraising. Ellers skal du hellere dedikere bestemte undersider til hver kampagne, og sørge for at optimere disse i forhold til søgning og annoncering.
Er du i tvivl om dette også gælder jer? Så sørg for at dykke ned i eksisterende data, og test jeres hypoteser. Når det gælder konverteringer, kan det være dyrt at lytte til mavefornemmelsen.
Design til mobilen – sørg for at hjemmesidens design er responsivt
Det kan ikke siges ofte nok: Tag udgangspunkt i mobilen, når du får designet din nye hjemmeside. Frækt sagt er det ingen kunst at lave et lækkert, overskueligt og brugbart design til en 1920*1080 skærm, men dét design vil ofte give udfordringer, når I skal tage det i brug.
Sørg også for, at I designer ud fra reelt indhold. Giv designbureauet jeres egne billeder og tekster, og bed dem lave layoutet ud fra det. En god hjemmeside skal nemlig fungere for brugeren (brugervenlig, appetitlig og overskuelig), men også fungere for søgemaskinerne. Et godt responsivt design er altså vejen frem.
Søgemaskineoptimering
Rigtig, rigtig mange af jeres besøg vil komme fra søgemaskiner som fx Google. De er glade for lange, beskrivende tekster – sådan på længde med et par sider i Word. De er også glade for afgrænset indhold, forklarende overskrifter, en tilpas mængde billeder og mange links. Nogenlunde alt det, som designere ikke er glade for, når de laver mockups… Endnu en grund til at designe hjemmesiden baseret på reelle tekster!
Tænk i søgemaskineoptimering, når I designer hjemmesidens struktur. Tænk i logiske grupperinger af indhold, så brugeren (og maskinen) kan aflæse strukturen. Sørg for, at jeres indhold samles i passende klumper, så den utålmodige bruger ikke skal scrolle sidevis ned, før de finder det, de leder efter.