Sådan kombinerer du sms og kampagneside

Sms er et smart værktøj til at nå potentielle donorer. Det er altid lige ved hånden, nemt og genkendeligt. Og så kan det være en fin kobling mellem det fysiske og det digitale. Samtidig kan det også have sine begrænsninger, fx på mængden af data, man kan indsamle om donor – eller arbejdsmobiler, der ikke altid tillader donationer. 

Kombinerer du sms og din hjemmeside, kan du faktisk få det bedste fra begge verdner. Du kan promovere din kampagne både i det fysiske rum, på alt fra S-togs stationer til mælkekartoner, og i det digitale, på tværs af sociale medier, videoer og annoncer.  Donor skal huske fire cifre og ét ord, og så er rejsen i gang. 

SMS BRO til 1217

Brobyggerne: Rejsen fra sms til formular

Özlem Cekic er vild med sms’er og foretrækker selv at støtte en organisation gennem sms: “Hvis jeg får at vide, at jeg ved at sende sms i to ord tilbage, kan give 100 kroner for at gøre en forskel, er jeg nemt solgt”.

Hos Brobyggerne bruger de flittigt sms’er i deres fundraising, bl.a. som leadgenerering. Deres hvervekampagne er et godt eksempel på en kobling mellem det fysiske og det digitale, hvor de gør det nemt at blive brobygger.

Det eneste, man som nyt medlem skal gøre, er at sende BRO til 1217, og så får man en hilsen fra Ôzlem retur med link til hjemmesiden og indmeldelsesformularen. I den kan man som donor supplere med oplysninger på en stringent og kontrolleret måde, og oplevelsen er tryg og simpel.

Herefter kan Brobyggerne vælge at fortsætte dialogen med donor på sms, e-mail eller en kombination – alt efter hvad der er mest naturligt i kampagnen. Fordi telefonen allerede er i hånden, er det naturligt at bekræfte på samme kanal. Mere end 90% af alle sms’er læses inden for de første 3 minutter, og du kan med fordel bruge det til at bekræfte donors gode valg.

Borbygger formular

Du kan gøre det samme

Vil du lave en kampagne som Brobyggernes? Det kan du nemt og hurtigt gøre ved hjælp af OnlineFundraising standardfunktioner. Du kan vælge mellem tre shortcodes (1217, 1416 og 1962), medmindre du allerede ejer din egen. Ellers kan du også købe en shortcode gennem os.

Det første du skal tænke på er keywordet, som skal passe med din kampagnes appel. Tænk i simple, korte ord, som donor uden problemer kan stave til og huske. Du kan selv tjekke, om keywordet er ledigt og herefter reservere det til din kampagne.

Når du har dit keyword, er det næste skridt at oprette en simpel, mobiloptimeret formular, som indeholder de nødvendige informationer – og ikke mere. Vi anbefaler korte og stringente formularer, da de ofte performer bedst. Når din formular er klar, indsætter du den på din hjemmeside, landingpage eller din kampagneside. Husk at teste visning af siden på mobilen, så du er sikker på, at (noget af) formularen er synlig, når siden indlæses. Læs her, hvordan du indsætter en formular på din hjemmeside.

Til sidst tilpasser du det retursvar, som donor får ved indsendelse af keywordet. Her skal du selvfølgelig linke til den side, formularen findes på, men tilføj gerne donors telefonnummer også. På den måde flettes det nemlig elegant ind i formularen, så det ikke skal tastes igen. Det gør du ved at tilføje ?pre_phone=[phone] i slutningen af din url, som eksempelvis www.minlandingsside.dk?pre_phone=[phone]

Du kan bruge OnlineFundraisings url-forkorter, så du minimerer antallet tegn i den endelige url. Én sms kan indeholde maksimalt 160 tegn, og derfor er det godt at forkorte fx en lang url.

Efter en kort test er du klar til at gå live med din kampagne. Så er det ellers bare om at sprede budskabet på sociale medier, til møder og foredrag eller på printede materialer. Kun fantasien sætter grænser!

Yderligere information 

Hvis du er usikker på, hvordan du sætter en sms-kampagne op, kan du finde meget mere information i vores supportartikler. Du finder også et link til webinarer, hvor Stephan gennemgår opsætningen af sms-kampagner trin for trin. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik