Tre indsatser, der kan øge fastholdelsen af dine medlemmer

Hvordan ser fastholdelsen ud hos din organisation? Har I, som mange andre, primært fokus på at hverve nye donorer, og lidt sværere ved at komme i gang med et reelt fastholdelsesprogram?

God fastholdelse er andet end at bede om ekstra donationer, hver gang jeres donor hører fra jer. Det er vigtigt at gøre engang imellem, men alt for mange organisationer spørger forkert, for lidt eller for tit. 

Her kommer derfor tre indsatser, der kan bidrage til en bedre fastholdelse af jeres donorer.

Retention - Communications

1) Automatisér processen omkring kortudløb og afviste betalinger

Hvis du har medlemmer og faste støtter, som støtter med betalingskort, vil disse udløbe. Her kan aftalen ikke automatisk fortsætte på det nye kort, men skal fornyes. Det samme er tilfældet, hvis donor skifter bank – her skiftes kortet også, og derfor skal aftalen fornyes.

I mange organisationer håndteres dette som en reel winback – en tabt aftale, som skal genhverves med f.eks. telemarketing. Men hvis I bruger OnlineFundraising til at håndtere jeres betalinger, kan det meget nemt automatiseres.

Du tilpasser og aktiverer blot teksten under Retention i jeres standard-communications. Så sendes en mail til donor med et link til en formular, hvor donor kan opdatere sine kortoplysninger. Aftalen fortsætter herefter, så du beholder alle data på oprindelig hvervekilde mv.

Ønsker du ikke at sende mailen fra OnlineFundraising, men fra din egen mailløsning eller medlemsservice, kan vi nemt danne linket til opgraderingsformularen for dig. 

På samme vis kan du håndtere afviste betalingsaftaler fra Betalingsservice. Her kan også automatisk sendes en mail, hvis donor har lukket aftalen fx i sin netbank. Det vil selvsagt ikke være alle donorer, som vil benytte sig af denne mulighed, men for mange donorer vil dette være en fin mulighed.

Du finder guiden til opsætning her >

Sovende læsere

2) Genaktivér tabte læsere

For de fleste organisationer er nyhedsbrevet den primære kanal til dialog med jeres medlemmer og faste støtter. Men hvordan har den samtale det?  

Vi hører ofte argumentet, at åbningsraten er fin, og derfor er alt godt. Desværre er åbningsraten en dårlig målestok for engagement. Det skyldes, at iOS (Apples styresystem på iPhones) blokerer for tracking af åbning som default. Det betyder, at hvis modtagerens e-mailadresse er registreret på en iPhone, så vil det altid se ud som, de har åbnet mailen. Så dine åbningsrater er formentlig pustet op, og afspejler ikke rigtig virkeligheden.

I realiteten vil op til 70% af dine modtagere være inaktive læsere, som ikke har interageret (læst, klikket) med de seneste 20 nyhedsbreve. Nogle vil måske slet ikke modtage nyhedsbrevet, mens andre sletter det, så snart de modtager det. Inaktive læsere falder typisk i to kategorier:

  • Dem, som slet ikke ønsker nyhedsbrevet, og hvor modtagelsen faktisk vil gøre mere skade end gavn. Den irriterer og generer dem, og kan faktisk føre til, at de helt opsiger aftalen!
  • Læsere, som faktisk ønsker nyhedsbrevet, men som ikke synes, det har været relevant indhold. Måske er jeres nyhedsbrev målrettet patienter, men de er selv pårørende?

En analyse af de inaktivere modtageres data og historiske adfærd vil pege på, hvilken kategori, læseren tilhører. Slumrende læsere fra den sidstnævnte gruppe kan reaktiveres på forskellig vis. Måske foretrækker de små spil fremfor artikler, måske interesserer de sig kun for en bestemt del af jeres arbejde, eller måske er deres profil en helt anden end den, I normalt skriver til?  

De reelt inaktive læsere bør I faktisk helt fjerne fra nyhedsbrevet, eller kun sende til ganske sjældent. Det kan virke meget hårdt, men vil faktisk gavne den resterende liste. For inaktive læsere trækker ned i jeres deliverability, og kan derfor resultere i, at aktive læsere ikke modtager deres mail.

Er jeres medlemmer slet ikke på nyhedsbrevet? Eller er der ikke styr på, hvem der er aktive støtter, og hvem der er potentielle støtter? Så har I en klar to-do!

3) Brug jeres gode nyheder

Gode nyheder skal virkelig fejres! Brug jeres gode nyheder og resultater – og brug dem bredt. Fortæl om dem på Facebook, Instagram og andre sociale medier, I bevæger jer på. Boost jeres opslag, og målret annoncer til jeres medlemmer, så I er sikre på, at flest mulig har set dem.

Tag dem med i nyhedsbrevet, gerne med en tilhørende video og dediker en separat side til nyheden på hjemmesiden, gerne med en lille donationsformular. Gør indholdet delbart, så donor selv kan fortælle den gode nyhed videre. Alt sammen tiltag, som skal til for at sprede nyheden mest muligt. 

Hvis I kan, så lav forskellige vinkler på samme historie. Både den oprindelige gode nyhed bredt set, men også det personlige interview, et-år-senere-opfølgning osv. En god historie kan og bør leve lidt længere. Hvorfor?

Fordi god fastholdelse handler om at kommunikere både de løbende udfordringer, donor bidrager til at løse, men også at fastholde deres motivation ved at vise, at det virker. Hvis man kun deler den gode nyhed på Facebook og i et enkelt nyhedsbrev, så vil mindre end halvdelen af donorerne formentlig se det. Så spred det gode budskab, og send gerne lidt penge efter det, så det når hele vejen frem. Medmindre I selvfølgelig har et sindssygt presseteam, som kan få det på forsiden af BT.

Har I brug for hjælp til at kickstarte et fastholdelsesprogram eller analysere på jeres nyhedsbrevslæsere? Hiv fat i os, så tager vi en snak om mulighederne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik