Betalingsmarkedet anno 2024: Sådan navigerer du i det

2024 er lig med fart på digitaliseringen og ændringer i betalingsløsningerne. Det rejser vigtige spørgsmål for indsamlings- og medlemsorganisationer. For hvordan står man bedst i det skiftende betalingslandskab? Læs med og få vores fem anbefalinger til at stå stærkt og sikkert i din fundraising.

Nyheder på betalingsmarkedet

Selvom vi kun er i årets anden måned, ser vi, at betalingsmarkedet er i hurtig udvikling.

I disse dage taler alle om ændringerne hos MobilePay, som træder i kraft fra 12. marts. Ændringerne kommer som følge af, at norske Vipps har købt MobilePay. De går derfor online med deres samlede løsning kaldet Nordic Wallet. MobilePay I Danmark har haft flere produkter, som bliver påvirket på hver sin måde. Læs mere om, hvordan MobilePay bliver påvirket her.

Det er ikke kun MobilePay, der gennemgår forandringer. Generelt ser vi en stigning i antallet af betalingsmidler, samtidig med at kendte betalingsformer ændrer sig, og flere bliver opkøbt. MasterCard’s overtagelse af Betalingsservice sidste år er et andet eksempel, og det krævede også en række vigtige tekniske ændringer for alle brugere af Betalingsservice. 

Fem anbefalinger til at stå stærkt i din fundraising

Det kræver forenklede og optimerede betalingsløsninger samt skarpe fundraisingsprodukter og medlemstilbud at være med på beatet. Teknikken må ikke stå i vejen for handlingen. Er du i tvivl om, hvor du skal begynde? Så har vi følgende fem anbefalinger, du kan tage i brug med det samme.

1. Hent inspiration hos abonnementsforretningerne

Kig på udviklingen hos de kommercielle abonnementsforretninger, da deres metoder og serviceniveau sætter standarden – også for ikke-kommercielle organisationer. Du bør derfor følge med i, hvordan streamingtjenester og fitnesscentre arbejder med deres tilmeldingsflows, personalisering og kundepleje. Ikke fordi vi er kommercielle produkter, men fordi dine donorer og medlemmer forventer en service, som skal matche det, man finder hos Spotify eller teleselskaberne. 

2. Udvid dine betalingskanaler

Er din forretning bygget udelukkende på årlige eller kvartalsvise træk via Betalingsservice? Så er det tid til at se dig om efter de betalingsløsninger, som dine medlemmer bruger. Vi anbefaler at rette fokus mod MobilePay Subscriptions, men også andre former for app-betalinger – og sms-betalinger, ikke mindst.

Det vigtigste er at have flere betalingskanaler, så du aldrig er 100% afhængig af en leverandør.

3. Fokuser på det der gør din organisation unik

Genbesøg din medlems- og fundraisingprodukter. Det er vigtigt at din organisations tilbud adskiller sig tydeligt fra andre tilbud. Det kan være fristende at gøre som den mest succesfulde inden for din branche, men det gør dig aldrig til en vinder. Kun til en god nummer 2.

Løsningen er at fokusere på det, der gør din organisation unik. Stræb efter at have ét, maksimalt tre tilbud, som er unikke for jeres organisation, og som giver en høj værdi for dem, der støtter jeres arbejde. 

Læg al jeres energi og markedsføringsbudget her. Test er fint nok, men drop de små kampagneprojekter og det alle de andre gør. Vi ved, det er svært, men fokus på det unikke er vejen til succes.

4. Giv dig selv et digitalt servicetjek

Giv din IT-opsætning og betalingsløsninger et servicetjek. Alt for mange organisationer har ikke styr på det helt basale ift. digital fundraising. Så tjek lige om du har: 

  • Styr på at dine IT-løsninger taler sammen og giver en sammenhængende donoroplevelse
  • Er der en klar og tydelig fundraising-appel?  
  • Understøtter din hjemmeside og formularer konvertering? 
  • Har du de betalingskanaler, som dine givere helst bruger? 
  • Bliver jeres e-mails læst og kommer de frem (deliverability)? 
  • Hvordan er dit velkomstflow? 

Har du ikke selv ressourcerne til det, tilbyder vi et digitalt servicetjek, hvor vi ser på de 52 vigtigste indsatsområder og hjælper med prioriteringen af dem. 

5. Kig ud over landegrænserne

Du er sikkert god til at få nye idéer, men ofte er meget at lære ved at se, hvad andre gør. Særligt uden for landets grænser. Følg med i hvad jeres venner og konkurrenter i udlandet laver. Måske der er inspiration at hente, eller måske det er tid til, at I skal lave kampagnearbejde udenfor Danmark.

 

Vi står altid klar til at hjælpe med jeres udfordringer. Få et digitalt servicetjek eller hiv fat i os for at høre, hvordan OnlineFundraising kan hjælpe din organisation med jeres betalingsløsninger.

Ønsker du at holde dig opdateret med betalingsmarkedet og digital fundraising? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik