I sommeren 2023 besluttede Oxfam Danmark sig for at afprøve noget nyt. Idéen var enkel: Når nogen skrev under på en vigtig sag, blev de inviteret til at tage det næste skridt – nemlig at støtte sagen med en donation. Det skulle forhåbentligt give flere donationer og nye medlemme.
Oxfam Danmark kæmper dagligt mod global ulighed og fattigdom. Men hvordan får man folk til at støtte, når man er en mindre kendt organisation?
Ifølge Maria Strange Lassen, Web Manager hos Oxfam Danmark, er det en udfordring at bede om donationer direkte – f.eks. ved annoncer, som leder direkte til en støtteside. Det er ifølge Maria Strange Lassen, Web Manager hos Oxfam Danmark, i højere grad forbeholdt større og mere kendte organisationer:
“Det fungerer bedst, når vores donorer lærer os lidt at kende, før vi beder om støtte. Vi tager derfor vores donorer med på en rejse først”, siger Maria.
En ny strategi
Oxfam Danmark ønskede at teste om deres underskriftsindsamlinger kunne fungere som et springbræt til donationer: Ville de, der havde sat deres digitale signatur på en sag, også være villige til at gå skridtet videre og støtte sagen med en donation?
I sommeren 2023 gik de derfor i gang med at oprette flere landingssider og et par OnlineFundraising-formularer til formålet, inden de satte den første kampagne i rækken live.
Kom i gang med at prøve det. Det kræver selvfølgelig planlægning og forberedelse, men det er det hele værd.
Positive resultater
Oxfams første kampagne var en klimakampagne. Den havde en konverteringsrate på 3,3% – altså 3,3% donerede i sidste ende. Ud af 355 besøgende på underskriftssiden, gik 118 videre til donationssiden og 12 donerede til sagen. Det kan lyde som små tal, men det er langt højere end Oxfams normale donationssider, og Maria var derfor begejstret.
Oxfams leads var mere tilbøjelige til at donere end at blive medlemmer. Ifølge Maria vidner det om nødvendigheden af at varme sine leads op:
“For vores vedkommende er det vigtigt at varme leads op fra underskrift til donation og derfra videre til medlemskab – som jo er det højeste trin på engagementstrappen”
De besluttede sig derfor for at fortsætte flowet i fremtidige kampagner som en del af en strategi om at opbygge kendskab og styrke relationer med deres leads.
Maria Strange Lassen opfordrer til, at man som organisation husker at planlægge og teste. Det er vigtigt, at det er en integreret del af kampagnen og ikke noget, man gør i sidste øjeblik. Få tips til din landingsside her.
Maria har kun varme anbefalinger til andre organisationer, der overvejer at gøre det samme:
“Kom i gang med at prøve det. Det kræver selvfølgelig planlægning og forberedelse, men det er det hele værd.”
Sådan gjorde de hos Oxfam
Oxfam har kørt flere kampagner med denne type flow. I øjeblikket kører de en kampagne med titlen: “Alle børn har ret til en god lærer”, som er en underskriftindsamling, der leder over i et donationsflow.
1. En god landingsside
Oxfam har i deres kampagner fokuseret på at oprette en fængende landingsside, der fremhæver sagens vigtighed og opfordrer besøgende til at sætte deres digitale underskrift. Til det bruger de en ikke-transaktionel OnlineFundraising-formular.
2. Takkeside med donationsformular
Efter at en person havde underskrevet, blev de omdirigeret til en takkeside, der også fungerede som en teaser for muligheden for at donere eller blive medlem
3. Donationsformular med medlemsmulighed
Den næste side i flowet præsenterer endnu en OnlineFundraising-formular. Siden er nøje tilpasset budskabet og kommunikationen fra de tidligere trin. Leadet bliver her også givet mulighed for at blive medlem.
Oxfam Danmark bekæmper ulighed og insisterer på, at alle mennesker har ret til et liv uden fattigdom og uretfærdighed. Vær med til at støtte den gode sag her.
Vil du gøre det samme?
Med OnlineFundraising kan du også lede dine støttere gennem samme flow. Du kan gøre det med en underskriftsindsamling, men man kunne også forestille sig, at det var en nyhedsbrevstilmelding, som startede flowet.