MobilePay MyShop, Subscriptions og Online – hvad er hvad?

Har du helt styr på alle de forskellige former for MobilePay, der findes: MobilePay MyShop, MobilePay Subscriptions, MobilePay Online?

Mere end 92% af alle danskere med et betalingskort har MobilePay-app’en installeret på deres telefon. For de 20-40 årige er det faktisk hele 99 % af alle danskere, som bruger MobilePay, hvilket gør det til den klart mest udbredte mobile betalingsløsning. Så vi kan godt sætte flueben ved første krav til et godt betalingsmiddel, nemlig at det skal være udbredt og bekendt blandt brugerne.

Til gengæld oplever vi også, at de mange forskellige varianter af MobilePay godt kan forvirre, når man sidder som indsamlende organisation. Derfor har vi lavet denne miniguide til MobilePay, som kan hjælpe dig godt i gang.

Swan Lee tshirt

MobilePay Online

En ung kvinde sidder og scroller på Instagram. Hun bliver mødt af en annonce, som viser hendes yndlingsband iført en fed t-shirt med budskabet ”Love will keep you warm”. Hun synes den er fed og klikker på linket til køb. Efter at have udfyldt sine adresseoplysninger betaler hun med et enkelt swipe i MobilePay.

Casen her løses med MobilePay Online, og betalingen sker ligesom i enhver anden webshop. Fordelen for donor er, at man ikke behøver at finde betalingskort frem eller huske kontrolkoden, men blot kan swipe i app’en. Det føles trygt og genkendeligt.

Engangsdonationer på hjemmesiden med MobilePay

MobilePay Online er også værktøjet, du skal have i brug ved engangsdonationer på fx din hjemmeside. Det er en rigtig, rigtig god ide at tilbyde MobilePay som betalingsform her. Faktisk ser vi, at mere end halvdelen af alle enkeltdonationer gives via MobilePay. 

Fordelen med at bruge MobilePay Online fremfor MobilePay MyShop er, at du her får data med på donor, hvis du bruger et formular og betalingsværktøj som f.eks. OnlineFundraising. Du bestemmer selv, hvilke data du indsamler og kan sagtens nøjes med f.eks. fornavn og mobilnummer – og lade CPR være valgfrit (til fradrag). Vores anbefaling er, at du begrænser mængden af data, når det drejer sig om enkeltdonationer. Det giver flest gennemførte transaktioner, viser vores data.

MobilePay MyShop

En ældre herre kommer hjem fra formiddagens gåtur. Han låser sig ind i lejligheden og finder en rød-hvid brochure på gulvet. “Støt BørneTelefonen,” læser han smilende. Gennem hans tid som lærer har han snakket meget om BørneTelefonen og den hjælp, de giver. Han trækker sin mobil op af jakkelommen og åbner MobilePay app’en. Han scanner koden på annoncen og donerer 50 kr.

Ovenstående scenarie kan løses med MobilePay MyShop, som er lavet til donationer, der gives i den fysiske verden. Her får donor en QR-kode eller et fem- eller seks-cifret nummer, som vedkommende kan donere til.

MobilePay MyShop

Begge dele kan vises på fysiske annoncer og kræver kun, at donor har installeret app’en. Brugerrejsen er lige så simpel som, hvis man skal overføre penge til en ven og kræver derfor ikke yderligere forklaring.

Udfordringen for jer som organisation er, at I ikke får data med på donor. Det er bare en anonym betaling med et beløb og tidspunkt. Derfor kan man med fordel koble betalingen op på en formular eller tilbyde donation via sms, som også er nemt for donor. Nogle organisationer forsøger at løse dette ved at opfordre til, at donor skriver sine data ind i beskedfeltet. Men det giver desværre både datarod, GDPR-problemer og meget manuelle arbejdsgange. Det er derfor ikke en metode, vi kan anbefale.

MobilePay Subscriptions

Mens maden laves, lytter familiefaderen til en podcast om børn og voksne, som er på flugt i umenneskelig kulde. Han bliver berørt af de mange fortællinger og går derfor ind på den velgørende organisations hjemmeside. Her bliver han mødt af budskabet ”Giv vinterhjælp i 3 måneder”, som giver ham mulighed for at støtte organisationens arbejde. Han taster sine oplysninger ind, swiper i app’en og herefter trækkes beløbet automatisk de næste tre måneder.

Det sidste scenarie klares med MobilePay Subscriptions. Her håndterer MobilePay et løbende abonnement, som trækkes automatisk med fast frekvens. Det kan være løbende hver måned eller i en tidsbegrænset periode.

Det sidste kan ses som en udvidet leadmetode. Når perioden udløber, kan donor nemlig kontaktes med tilbud om at fortsætte støtten, eventuelt med et andet beløb. Bruger du OnlineFundraising, kan vi lave en formular, som fortsætter den eksisterende aftale, fremfor at oprette en ny. Det giver dig renere data på sigt og gør det lettere at se den oprindelige kampagnes værdi.

Vi opdaterer for dig

MobilePay udvikler sig løbende. Der kommer nye produkter og muligheder til, som giver nye muligheder for jer som velgørende organisation. En af de mere markante er, at norske Vipps har opkøbt MobilePay. Meldingen er, at de over tid ønsker at samle udviklingen på Vipps-platformen.  Det betyder, at vi vil se ændringer i det, som MobilePay kan, både som begrænsninger og flere muligheder. Hvis du bruger OnlineFundraising, sørger vi for at jeres integration til MobilePay holdes opdateret – det er en af de fordele, man får ved et abonnement. 

Hvordan med fastholdelsen?

Er du nysgerrig på (og måske nervøs over) fastholdelsen på MobilePay versus Betalingsservice? Det har vi undersøgt! Bliv klogere på fastholdelse og gennemsnitsbidrag på de to betalingsmetoder og vælg det, der er bedst for din organisation.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik