Sådan laver du nemt en digital opgraderingskampagne

Af Stephan Viftrup, Direktør og seniorkonsulent og  Kim Skytte Graae,  Seniorkonsulent og fundraisingekspert

Det er ikke nogen hemmelighed længere: Det næste år ser ud til at blive et svært fundraisingår. Købekraften er faldet med 10%, og udgifterne er steget med 10%.

Det betyder, at du som fundraiser skal øge dine indtægter med 20% bare for at holde det nuværende niveau. Det kræver omtanke og nytænkning.

Netop omtanke og nysgerrighed var to af de ting, vi talte om på webinaret “Fundraising i en krisetid”, som blev afholdt d. 3. november. Du kan se webinaret her.

Særligt en tanke på webinaret vakte interesse; opgradering af faste betalingsaftaler via e-mail eller sms. Så lad os sammen kigge på, hvordan du nemt kan lave en digital opgraderingskampagne.

Det fungerer ved, at du sender en mail ud til dine givere. Mailen sender derefter dine givere ind på en unik landingsside, hvor de med kun ét klik kan vælge af opgradere deres aftale med f.eks. 10% eller 40 kroner.

Opsætningen skal ske via OnlineFundraising, hvor giverens unikke betalings-ID knyttes til landingssiden via et link. Metoden konverterer ikke helt lige så godt som telemarketing, men til gengæld er omkostningerne minimale.

Nedenfor er tre eksempler på, hvad man har gjort hos henholdsvis WWF, Dansk Flygtningehjælp og Naturfonden.

Ønsker du at gøre det samme? Så skriv til support@onlinefundraising.dk og skriv “Auto-opgradering i emnefeltet”. Opsætningen tager omkring 2-4 timer.

Sådan opbygger du en digital opgraderingskampagne (i 8 trin)

1. Skriv til OnlineFundraising

Skriv til os på support@onlinefundraising.dk, og så sætter vi løsningen op for dig.

2. Find gruppen, du ønsker at kontakte

Find den gruppe af faste betalingsaftaler, du gerne vil kontakte – det kan f.eks. være på baggrund af beløb, donationsformål eller interesse.

3. Forbered dit kampagne-pitch

Dernæst forbereder du dit kampagnepitch, og her er der primært to ting, du skal tage stilling til:

  1. Hvad er vigtig for gruppen? Fundraising-appellen skal give mening, være aktuel og være i tråd med det eksisterende støtteformål.
  2. Hvorfor er det så vigtigt, at de øger deres engagement?

4. Få din landingsside klar

Lav en landingsside på din hjemmeside og indsæt formularen + koderne fra OnlineFundraising.

5.Test!

Selvom du har travlt, så test alt for fejl og kampagnebudskab. Send til en lille gruppe og vent 5 dage

6. Juster din kampagne

Evaluer din test og juster evt. din kampagnepitch.

7. Sæt i gang

Send kampagnen ud til alle relevante i din gruppe.

8. Evaluer og kig fremad

Lav en samlet evaluering og se hvor meget ekstra ud kan forvente at modtage i 2023.

Eksempler på digitale opgraderingskampagner

 

Eksempel på kampagne fra WWF.

 

Eksempel på kampagne fra Dansk Flygtningehjælp.

 

 

Eksempel på kampagne fra Naturfonden.

Vil du have hjælp til at komme i gang? 

Skriv til os på support@onlinefundraising.dk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik