Sådan laver du nemt en digital opgraderingskampagne

Af Stephan Viftrup, Direktør og seniorkonsulent og  Kim Skytte Graae,  Seniorkonsulent og fundraisingekspert

Det er ikke nogen hemmelighed længere: det næste år ser ud til at blive et svært  fundraisingår. Købekraften er faldet med 10%, og udgifterne er steget med 10%.

Det betyder, at du som fundraiser skal øge dine indtægter med 20% bare for at holde det nuværende niveau. Det kræver omtanke og nytænkning.

Netop omtanke og nysgerrighed var to af de ting, vi talte om på webinaret “Fundraising i en krisetid”, som blev afholdt d. 3. november. Du kan se webinaret her.

Særligt en tanke på webinaret vakte interesse; opgradering af faste betalingsaftaler via e-mail eller sms.

Det fungerer ved, at du sender en mail ud til dine givere. Mailen sender derefter dine givere ind på en unik landingsside, hvor de med kun ét klik kan vælge af opgradere deres aftale med f.eks. 10% eller 40 kroner.

Opsætningen skal ske via OnlineFundraising, hvor giverens unikke betalings-ID knyttes til landingssiden via et link. Metoden konverterer ikke helt lige så godt som telemarketing, men til gengæld er omkostningerne minimale.

Nedenfor er tre eksempler på, hvad man har gjort hos henholdsvis WWF, Dansk Flygtningehjælp og Naturfonden.

Ønsker du at gøre det samme? Så skriv til support@onlinefundraising.dk og skriv “Auto-gradering i emnefeltet”. Opsætningen tager omkring 2-4 timer.

Sådan gør du (i 8 trin)

1. Skriv til OnlineFundraising

Skriv til os på support@onlinefundraising.dk, og så sætter vi løsningen op for dig.

2. Find gruppen, du ønsker at kontakte

Find den gruppe af faste betalingsaftaler, du gerne vil kontakte – det kan f.eks. være på baggrund af beløb, donationsformål eller interesse.

3. Forbered dit kampagne-pitch

Dernæst forbereder du dit kampagnepitch, og her er der primært to ting, du skal tage stilling til:

  1. Hvad er vigtig for gruppen? Fundraisingappellen skal give mening, være aktuel og være i tråd med det eksisterende støtteformål.
  2. Hvorfor er det så vigtigt, at de øger deres engagement?

4. Få din landingsside klar

Lav en landingsside på din hjemmeside og indsæt formularen + koderne fra OnlineFundraising.

5.Test!

Selvom du har travlt, så test alt for fejl og kampagnebudskab. Send til en lille gruppe og vent 5 dage

6. Juster din kampagne

Evaluer din test og juster evt. din kampagnepitch.

7. Sæt i gang

Send kampagnen ud til alle relevante i din gruppe.

8. Evaluer og kig fremad

Lav en samlet evaluering og se hvor meget ekstra ud kan forvente at modtage i 2023.

Eksempler på opgraderingskampagner

 

Eksempel på kampagne fra WWF.

 

Eksempel på kampagne fra Dansk Flygtningehjælp.

 

 

Eksempel på kampagne fra Naturfonden.

Vil du have hjælp til at komme i gang? 

Skriv til os på support@onlinefundraising.dk.